Készüljünk a járvány utáni újjáépítésre: rendeljük meg magunk az elérhető legjobb tankönyveket!

A járványhelyzetben eltelt utolsó két tanév óriási próba elé állította az oktatás résztvevőit. A digitális munkarendben még a legkreatívabb tanárok irányítása alatt tanuló legmotiváltabb gyerekek is hátrányt szenvedtek a tantermi oktatáshoz képest, az átlagos, vagy az az alatti körülmények között tanuló gyerekek lemaradása pedig egészen súlyos is lehet. Ez a helyzet ismét jól rámutatott, hogy milyen óriási, szinte jóvátehetetlen hiba volt a piaci verseny megszüntetése a taneszközök területén. Az állam szinte teljesen magára hagyta az oktatás résztvevőit, sem eszközökkel, sem módszerekkel, sem útmutatással nem segítette az online térben folyó heroikus küzdelmet. Szabad verseny hiányában alig maradtak versengő kiadók, eszközfejlesztők, akik megpróbálták betölteni ezt az űrt. Ráadásul az állami tiltás a pedagógusokat is megfélemlítette, sokan akkor sem merték igénybe venni a még mindig létező korszerű és sokszínű kínálatot, ha azt ingyen vagy nagyon olcsón elérhették volna.

Ez a helyzet a tanároknak és a szülőknek is megmutatta, mennyire fontos a széles választék és a tanárok, diákok egyedi igényeihez alkalmazkodó módszertan. Soha nem volt még ennyire nyilvánvaló, hogy a gyerekek akkor profitálhatnak az oktatásból, ha a megfelelő módszereket és eszközöket adjuk a kezükbe. A korszerű tananyagok készítéséhez alkotó erőre, vagyis nyitott és szabadon gondolkodó, kreatív tanárokra, ahhoz pedig, hogy a munkájuk minél több gyerekhez minél színvonalasabb kivitelben eljusson, a piaci versenyt vállaló, az igényekhez alkalmazkodni képes professzionális kiadókra van szükség.  

A következő tanévnek sok gyermek több hónapnyi, akár egy éves lemaradással kezd majd neki. Szinte soha nem volt még ekkora jelentősége annak, hogy a hiányok pótlására milyen eszközöket használ a tanár és a tanuló. Ezért a tankönyvrendelés, a megfelelő tankönyvek kiválasztása meghatározó lesz a járvány utáni oktatás újjáépítésére. Bár az iskolák április végén véglegesítik az állami tankönyvek megrendelését, tudnunk kell, hogy az csak egy formális eljárás. Ha élni kívánnak azzal a széles tankönyvválasztékkal, amely egyben a módszertani szabadságot is jelenti, a tanárok és a szülők összefoghatnak, és közösen megrendelhetik a saját igényeiknek megfelelő könyveket is.

A szülői tankönyvrendelés független az iskolai tankönyvrendeléstől. Annál némileg több egyeztetést igényel, mert a pedagógusok által jelzett igényeket össze kell vetni a magánkiadók kínálatával és a szülők anyagi erőforrásaival. Természetesen nem feltétlenül kell minden tantárgyból más könyvet venni, így diákonként már 1-2 ezer forintos nagyságrendű megrendeléssel is nagy segítséget nyújthatunk a pedagógusoknak, és rajtuk keresztül gyermekeinknek.

Egy szülői közösségben – különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben – mindig lehetnek olyanok, akik nehezen tudják vállalni a plusz kiadásokat; fontos, hogy az ő gyermekeik se maradjanak ki. Tájékozódjunk alaposan, és használjuk ki a kiadók által nyújtott kedvezményes akciókat, vagy szükség esetén anyagi támogatással is segítsük a hátrányosabb anyagi helyzetben lévőket!  A csoportosan leadott rendeléseknél a kiadók sok esetben kedvezményt tudnak adni, amelyből lehetőség nyílik (részben) fedezni azoknak a könyveit, akik bármilyen okból nem tudnak részt venni a könyvvásárlásban, és természetesen szóba jöhet a könyvtári vagy használt könyvek beszerzése, illetve külső támogatók megkeresése is. A szülői közösség az esetek többségében találhat megoldást, hogy minden gyermek hozzájusson ugyanahhoz a könyvhöz.

Ne feledjük, hogy az egyentankönyvekhez a kormányzat az “ingyenesség” csábításával próbálja megvásárolni a szülők támogatását, holott tudjuk: az ingyenesség valójában kölcsönkönyveket takar, amelyeket a gyerekek sokszor használtan kapnak meg, azokba év közben nem írhatnak, később ismétléshez vagy a középiskolai felvételire és érettségire történő felkészüléshez már nem használhatják, a sérült könyveket pedig a szülőknek kell kifizetni.

A kormányzat további bizonytalanságot hozott a sokak által elfogadhatatlannak tartott módosított NAT bevezetésével, melynek pontos követelményei nem ismertek, az új tantervekhez még az állami tankönyvek sem készültek mind el. A módosított NAT az 1-2., 5-6. és 9-10. évfolyamokat érinti. A NAT módosítás ellenére a korábbi nem állami kiadású könyvek továbbra is hasznosak lehetnek, hiszen még a módosított NAT által érintett évfolyamokon is kiegészíthetik a tanár munkáját, sok évfolyamon pedig a módosított NAT még nem aktuális.

Bármilyen módszerrel próbálná is a kormányzat megfélemlíteni vagy fenyegetni az iskolákat, nekünk szülőként jogunk van a gyermekeinknek tanulást segítő kiadványokat vásárolni, a gyerekeknek és a tanároknak pedig senki nem tilthatja meg, hogy azokat használják. A szülők által vásárolt könyvek hivatalosan nem számítanak tankönyvnek, hanem tanulási segédeszközöknek, melyeket a szülők szabadon beszerezhetnek és a tanárok is használhatják azokat. Míg az állam által finanszírozott hivatalos tankönyvekért természetesen az iskola nem kérhet pénzt, a hivatalosan tankönyvnek már nem minősülő könyvek önkéntes szülői beszerzése továbbra is teljesen szabályos.

Ne feledjük, gyermekeink most járnak iskolába, az ő érdekükben fontos, hogy most cselekedjük!

A veszélyhelyzet alatti digitális oktatás sok helyen már megteremtette a közvetlen párbeszédet a szülői közösségek és az iskola között, amire a továbbiakban is építhetünk.  Vegyük fel a kapcsolatot egymással és a gyerekeink tanáraival, kérdezzük meg őket, melyik könyvet használnák legszívesebben, fogjunk össze szülőtársainkkal, és rendeljük meg a választott könyveket mi magunk! Ha teszünk érte, az idén is megszerezhetjük gyermekeinknek a jól használható tankönyveket! 

Természetesen hosszú távon nem tekintjük jó megoldásnak, hogy a szülők saját maguk veszik meg azokat a könyveket, amelyek biztosítása az állam feladata lenne. Ezért folyamatosan tiltakozunk az állam korlátozó tankönyvszabályozásával szemben, és kiállunk a szabad tankönyvválasztás visszaállítása mellett. Kiáltványunkhoz várjuk az újabb csatlakozókat, és reméljük a kormányzat is belátja, hogy az iskoláknak a jövőben is éppúgy szükségük lesz a széles tankönyvválasztékra, mint ahogy a járvány alatt a tanároknak elengedhetetlen a szabad módszer- és eszközválaszték.

Tegyen Ön is a jobb oktatásért, és csatlakozzon szülői aktivista programunkhoz! Közösen könnyebben boldogulunk. 

Akinek további információra van szüksége, olvassa el a rendelés menetéről szóló tájékoztatónkat vagy a gyakori kérdésekre adott válaszainkat és háttéranyagunkat; vagy felveheti velünk a kapcsolatot a tankonyv@szuloihang.hu címen.

  Megosztás