Kezdjük most a járvány utáni újjáépítést: rendeljük meg magunk az elérhető legjobb tankönyveket!

Bezártak az iskolaépületek, március közepe óta  hivatalosan „digitális munkarendben” folyik az oktatás,  a tanárok, szülők, diákok pedig rohammunkában kísérletezik ki több-kevesebb sikerrel az új helyzethez alkalmazkodó módszereket. A tapasztalatok összegzése még hátravan, de az már az eddigiek alapján is bizonyos, hogy az állam – különösen a digitális tananyagok terén – nem képes pótolni a piaci verseny megszüntetése miatt kieső korszerű és sokszínű kínálatot.

Ez a helyzet a tanároknak és a szülőknek is megmutatta, mennyire fontos a széles választék és a tanárok, diákok egyedi igényeihez alkalmazkodó módszertan. Soha nem volt még ennyire nyilvánvaló, hogy a gyerekek akkor profitálhatnak az oktatásból, ha a megfelelő módszereket és eszközöket adjuk a kezükbe. A korszerű tananyagok készítéséhez alkotó erőre, vagyis nyitott és szabadon gondolkodó, kreatív tanárokra, ahhoz pedig, hogy a munkájuk minél több gyerekhez minél színvonalasabb kivitelben eljusson, a piaci versenyt vállaló, az igényekhez alkalmazkodni képes professzionális kiadókra van szükség.  

Az idén a digitális oktatás kellős közepén ér minket a tankönyvrendelés, a megfelelő tankönyvek kiválasztása azonban a járvány utáni oktatás újjáépítésére lesz meghatározó. Bár az iskoláknak napokon belül véglegesíteni kell az állami tankönyvek megrendelését, tudnunk kell, hogy az csak egy formális eljárás. Ha élni kívánnak azzal a széles tankönyvválasztékkal, amely egyben a módszertani szabadságot is jelenti, a tanárok és a szülők összefoghatnak, és közösen megrendelhetik a saját igényeiknek megfelelő könyveket is.

A szülői tankönyvrendelés független az iskolai tankönyvrendeléstől. Annál némileg több egyeztetést igényel, mert a pedagógusok által jelzett igényeket össze kell vetni a magánkiadók kínálatával és a szülők anyagi erőforrásaival. Természetesen nem feltétlenül kell minden tantárgyból más könyvet venni, így diákonként már 1-2 ezer forintos nagyságrendű megrendeléssel is nagy segítséget nyújthatunk a pedagógusoknak, és rajtuk keresztül gyermekeinknek.

Egy szülői közösségben – különösen a jelenlegi gazdasági helyzetben – mindig lehetnek olyanok, akik nehezen tudják vállalni a plusz kiadásokat; fontos, hogy az ő gyermekeik se maradjanak ki. Tájékozódjunk alaposan, és használjuk ki a kiadók által nyújtott kedvezményes akciókat, vagy szükség esetén anyagi támogatással is segítsük a hátrányosabb anyagi helyzetben lévőket!  A csoportosan leadott rendeléseknél a kiadók sok esetben kedvezményt tudnak adni, amelyből lehetőség nyílik (részben) fedezni azoknak a könyveit, akik bármilyen okból nem tudnak részt venni a könyvvásárlásban, és természetesen szóba jöhet a könyvtári vagy használt könyvek beszerzése, illetve külső támogatók megkeresése is. A szülői közösség az esetek többségében találhat megoldást, hogy minden gyermek hozzájusson ugyanahhoz a könyvhöz.

Ne feledjük, hogy az egyentankönyvekhez a kormányzat az “ingyenesség” csábításával próbálja megvásárolni a szülők támogatását, holott tudjuk: az ingyenesség valójában kölcsönkönyveket takar, amelyeket a gyerekek sokszor használtan kapnak meg, azokba év közben nem írhatnak, később ismétléshez vagy a középiskolai felvételire és érettségire történő felkészüléshez már nem használhatják, a sérült könyveket pedig a szülőknek kell kifizetni.

A kormányzat további bizonytalanságot hozott a sokak által elfogadhatatlannak tartott módosított NAT bevezetésével, melynek pontos követelményei nem ismertek, az új tantervekhez még az állami tankönyvek sem készültek el. A módosított NAT az 1., 5. és 9. évfolyamokat érinti. A NAT módosítás ellenére a korábbi nem állami kiadású könyvek továbbra is hasznosak lehetnek, hiszen még a módosított NAT által érintett évfolyamokon is kiegészíthetik a tanár munkáját, az évfolyamok többségében pedig a módosított NAT még nem lesz aktuális.

Bármilyen módszerrel próbálná is a kormányzat megfélemlíteni vagy fenyegetni az iskolákat, nekünk szülőként jogunk van a gyermekeinknek tanulást segítő kiadványokat vásárolni, a gyerekeknek és a tanároknak pedig senki nem tilthatja meg, hogy azokat használják. A szülők által vásárolt könyvek hivatalosan nem számítanak tankönyvnek, hanem tanulási segédeszközöknek, melyeket a szülők szabadon beszerezhetnek és a tanárok is használhatják azokat. Míg az állam által finanszírozott hivatalos tankönyvekért természetesen az iskola nem kérhet pénzt, a hivatalosan tankönyvnek már nem minősülő könyvek önkéntes szülői beszerzése továbbra is teljesen szabályos.

Ne feledjük, gyermekeink most járnak iskolába, az ő érdekükben fontos, hogy most cselekedjük!

A veszélyhelyzet alatti digitális oktatás sok helyen már megteremtette a közvetlen párbeszédet a szülői közösségek és az iskola között, amire a továbbiakban is építhetünk.  Vegyük fel a kapcsolatot egymással és a gyerekeink tanáraival, kérdezzük meg őket, melyik könyvet használnák legszívesebben, fogjunk össze szülőtársainkkal, és rendeljük meg a választott könyveket mi magunk! Ha teszünk érte, az idén is megszerezhetjük gyermekeinknek a jól használható tankönyveket! 

Természetesen hosszú távon nem tekintjük jó megoldásnak, hogy a szülők saját maguk veszik meg azokat a könyveket, amelyek biztosítása az állam feladata lenne. Ezért folyamatosan tiltakozunk az állam korlátozó tankönyvszabályozásával szemben, és kiállunk a szabad tankönyvválasztás visszaállítása mellett. Kiáltványunkhoz várjuk az újabb csatlakozókat, és reméljük a kormányzat is belátja, hogy az iskoláknak a jövőben is éppúgy szükségük lesz a széles tankönyvválasztékra, mint ahogy a járvány alatt a tanároknak elengedhetetlen a szabad módszer- és eszközválaszték.

Tegyen Ön is a jobb oktatásért, és csatlakozzon szülői aktivista programunkhoz! Közösen könnyebben boldogulunk. 

Akinek további információra van szüksége, olvassa el a rendelés menetéről szóló tájékoztatónkat vagy a gyakori kérdésekre adott válaszainkat és háttéranyagunkat; vagy felveheti velünk a kapcsolatot a tankonyv@szuloihang.hu címen.

  Megosztás