• Kezdőlap
    • Hírek
    • Szülői hangok
    • Plusz egy év ovi
    • Hasznos
  • Aktív szülő
    • Szülői szókimondó
    • Szülői tudásbázis
    • Szószóló a gyerekekért
    • Válasszuk a legjobb tankönyvet!
    • Közösségi csoportunk
    • Regisztráció
  • Rólunk
    • Kik vagyunk?
    • Mit tehetünk szülőként?
    • Közösségi csoportunk
    • Facebook oldal
    • Kötelező beiskolázás
      szülői csoport
    • Kapcsolat
    • Médiamegjelenések
    • Regisztráció
    • Adatvédelem és használati feltételek
Menü
  • Kezdőlap
  •   Hírek
  •   Szülői hangok
  •   Plusz egy év ovi
  •   Hasznos
  • Aktív szülő
  •   Szülői szókimondó
  •   Szülői tudásbázis
  •   Szószóló a gyerekekért
  •   Válasszuk a legjobb tankönyvet!
  •   Közösségi csoportunk
  •   Regisztráció
  • Rólunk
  •   Kik vagyunk?
  •   Mit tehetünk szülőként?
  •   Közösségi csoportunk
  •   Facebook oldal
  •   Kötelező beiskolázás
    szülői csoport
  •   Kapcsolat
  •   Médiamegjelenések
  •   Regisztráció
  •   Adatvédelem és használati feltételek
szuloihang.hu

Együtt egy jobb oktatási rendszerért!

szuloihang.hu

Tíz éves a törvény, ami megfosztotta iskoláinkat az önállóságtól, gyermekeinket pedig a minőségi közoktatástól

Szülői Hang 2021-12-15 Tíz éves a törvény, ami megfosztotta iskoláinkat az önállóságtól, gyermekeinket pedig a minőségi közoktatástól2021-12-16T14:19:50+01:00

Összefoglaló

  • Tíz éve annak, hogy a hatalom úgy döntött, a gyermekeket úgy kell önállóságra nevelni az iskolában, hogy az intézmények és a pedagógusok önállóságát korlátozzák a drasztikus központosítást elrendelő Köznevelési Törvénnyel (2011. évi CXC. törvény).
  • A szülők és pedagógusok személyes tapasztalatai alapján a Szülői Hang Közösség összegyűjtötte a központosítással kapcsolatos rendszerszintű problémákat; beszámolónkban ezeket tesszük most közzé a Szószóló a gyerekekért akció keretében.
  • Tíz év tapasztalatai alapján azt látjuk, hogy a törvény következtében a pedagógiai kérdésekben jelentősen csökkent a tanárok döntési szabadsága; a papírmunka fontosabb lett, mint maguk a gyerekek; az igazgatók helyett érdemi hatáskör nélküli intézményvezetők maradtak; az iskolafenntartókban pedig arctalan hivatalnokok hoznak döntéseket személyes felelősségvállalás nélkül, teret adva a kormányzati spórolásnak.
  • A Parlament tíz évvel ezelőtt, 2011. december 19-én fogadta el a Köznevelési Törvényt (2011. évi CXC. törvény), amely erőteljes központosítást hajtott végre: elvette az állami iskolák fenntartói jogát az önkormányzatoktól, amit egy központi szerv, jelenlegi nevén a Klebelsberg Központ vett át, amely tankerületekbe szervezve irányítja az iskolák működését (ugyanez a szakképzés esetében a szakképzési centrum).

    Egy évtized távlatából most összegezzük a drasztikus központosító intézkedések tapasztalatait a tanév elején indult Szószóló a gyerekekért akció (és a kapcsolódó beszélgető fórum) keretében beérkezett több mint 1800 szöveges vélemény alapján. Egyaránt közlünk szülői és pedagógus-véleményeket is, hiszen a problémák közösek, és csak széles körű összefogással oldhatóak meg; a szülő és a pedagógus éppúgy elszenvedője azoknak a rendszerszintű problémáknak, amelyeknek a gyermekeink a kárvallotjai.

    Részletes beszámolónkban több száz szöveges véleményt tettünk közzé, melyek alapján összegezzük a központosítás következményeit.

    • Megkötötték a tanárok kezét. Az oktatás csak akkor tud jól működni, ha személyre szabott: a gyerekek igényeihez, érdeklődéséhez és tudásszintjéhez igazodik. Mindezt a központosítás többszörösen is korlátozza, és ezzel romlik az oktatás színvonala. Nemhogy segíti, hanem épp ellenkezőleg, gátolja az esélyegyenlőség megteremtését: a pedagógiai autonómia korlátozása miatt a tanár számára nehezebb megteremteni azt a környezetet, amiben a gyerekek a legjobban tudnának fejlődni. A tanári szabadság korlátozásához hozzájárul a kormányzat által elrendelt egységesített és túlzsúfolt tananyag, a szabad tankönyvválasztás megszüntetése, a tanárok túlterhelése, a tárgyi és személyi feltételek hiánya és az innovációt, kreatív pedagógiai munkát támogató pozitív légkör hiánya.
    • A papírmunka a fontos, nem a gyerekek. A jó közoktatást csakis a bizalomra építve lehetne megteremteni: a személyes, bizalomra épülő kapcsolatok elengedhetetlenek a gyerekek, pedagógusok és szülők között éppúgy, mint a pedagógusok és az oktatásirányítás között. Ez a bizalom azonban régóta megrendült, a kormányzat nem is próbálkozik azzal, hogy döntéseit szakmai érvekkel megmagyarázza, a döntésekbe bevonja a szakértőket, szakmai szervezeteket és pedagógusokat. Ehelyett a jelenlegi kormányzat a bürokrácia kiépítésén munkálkodott: a pedagógusokra olyan mértékű adminisztrációs teher hárul, ami gátolja a gyerekekkel való egyénre szabott foglalkozást, és akár hivatásuktól is elveheti a pedagógusok kedvét. A döntések pedig az érintettek bevonása, társadalmi és szakmai egyeztetések nélkül születnek meg.
    • Igazgatók helyett érdemi hatáskör nélkül intézményvezetők maradtak. Az állami iskolák intézményi önállóságának az alapjait is megszüntették: a gazdasági döntéseket már nem az iskolaigazgatók hozzák meg, hanem a tankerület (illetve szakképzési centrum). Az iskolák már a saját személyi állományukról sem dönthetnek; távolról hozzák meg a döntést arról, hogy milyen státuszokat lehet létesíteni, kit lehet felvenni vagy elbocsátani. Ez a felállás kiváló lehetőséget biztosít az állam számára a spóroláshoz, miközben az iskola vezetősége nem tudja hatékonyan megoldani a helyi problémákat, pedig ők látják ezeket a legjobban. Bár az iskolaigazgatók jogfosztása már egy évtizede megtörtént, sokan még most sincsenek ennek tudatában, pedig ez sok helyi konfliktushoz vezet, holott a problémák valódi forrása az egy évtizede bevezetett köznevelési törvény, amely egyszerre korlátozza a pedagógusok és az iskolák autonómiáját. A helyi autonómiára a járvány kapcsán is nagy szükség lenne, hogy gyors döntéseket lehessen hozni, vagy adott esetben arról lehessen dönteni, ki dolgozhat az intézményben.
    • Személyes felelősségvállalás helyett arctalan hivatalnokok döntenek a iskolafenntartókban. Amíg az önkormányzat fenntartása alá tartoztak a közoktatási intézmények, addig helyi döntések születhettek: az önkormányzat munkatársai személyes felelősséget tudtak vállalni a gyermekek sorsát érintő döntésekért. Ha bármilyen probléma adódott, a polgármesternek és beosztottjainak szembe kellett néznie a választópolgárokkal, akiknek a gyerekek sorsa kulcskérdés volt. A tíz éve életbe léptetett törvénnyel mindez megszűnt, és a döntéseket olyan arctalan hivatalnokok hozzák meg, akik nincsenek személyes kapcsolatban a szülőkkel, de még a pedagógusokkal sem. Nem érzik át a döntések felelősségét, nincs személyes tapasztalatuk a valós problémákról, alig látogatják az általuk felügyelt iskolákat, a problémákat nagyrészt csak a papírokból, kérvényekből ismerik. A központosított iskolafenntartás nem a gyermekek érdekét, hanem a kormányzati spórolását szolgálja: az arctalan hivatal könnyebben tud nemet mondani, mint a személyes felelősséggel felruházott önkormányzat.

    A szakmaiságot mellőző döntések sorozatának, a személyi és tárgyi feltételek hiányának és a pedagógiai autonómiát gátló általános hozzáállásnak az a következménye, hogy oktatási rendszerünk épp a legfontosabb céljának, az önálló gondolkodásra képes gyermekek nevelésének nem tud megfelelni.

    Részletes beszámolónkban ismertetjük Totyik Tamásnak, a Pedagógusok Szakszervezete alelnökének a véleményét arról, hogyan váltotta be a törvény az ígéreteket. Mint fogalmazott, „a központosítás ígéretének az volt a lényege, hogy kiegyenlítik az iskolák közötti különbséget, ám azt elfelejtették mondani, hogy nem az alulfinanszírozott iskolákat emelik fel, hanem a jól teljesítőket nyomják lejjebb”.

     

    Gyermekeink jövője érdekében elengedhetetlen, hogy gyökeres változást érjünk el oktatási rendszerünkben. Csak az önálló, szabadon gondolkodni tudó, cselekvő és csapatmunkára kész pedagógus és az őket hasonló szellemben támogató szülői közösség tudja felkészíteni a következő generációt a XXI. század kihívásaira.

    A Szülői Hang Közösség azért indította a Szószóló a gyerekekért elnevezésű online tiltakozó akciót, hogy felhangosítsuk az óvodákat és iskolákat sújtó rendszerszintű problémákat, akár a központosítással, akár más területekkel kapcsolatban. A részt vevő szülők és pedagógusok észrevételeit az ország térképére visszük, ezáltal bárki számára láthatóvá válik, hogy az oktatási rendszerünkben helyi szinten (járásonként) milyen bajokat jeleznek a csatlakozók. Az akció tovább folytatódik; az óvodákkal kapcsolatos eredményeket itt tettük közzé, más témákban később összegezzük az eredményeket.

    A térképen a járásközpontokban elhelyezett tiltakozó felikáltójelekre kattintva olvashatóak a szöveges vélemények. Minél többen fejezzük ki tiltakozásunkat, annál erősebben képviseljük a gyermekek érdekeit!

    Eddig 3886 csatlakozó, 2502 szöveges vélemény.

     

    A pedagógusok napról napra tapasztalják a közoktatás problémáit, de valódi változás csak akkor lehet, ha a szülői társadalom is felismeri, milyen súlyos a helyzet, és támogatja a pedagógusokat. Olvassunk bele a Szószóló a gyerekekért akcióban közzétett véleményekbe, amelyek tükörként mutatják, mennyire tarthatatlan a helyzet! Csatlakozzunk, írjuk meg tapasztalatainkat magunk is!

    #jobbatérdemelnek

    A Szülői Hang Közösséget az oktatási kérdések iránt érdeklődő önkéntes szülők hozták létre. Oktatási rendszerünk gyermekközpontú, szakmai alapokon nyugvó megújítására törekszünk, és aktív részvételünkkel képviseljük a szülői szempontokat a közoktatást érintő témákban. Ha szeretne értesülni híreinkről, akcióinkról, iratkozzon fel hírlevelünkre.

    Kapcsolat: info@szuloihang.hu

     

SzószólóSzülői Hang csoport
Önsegítő közösségi csoportunk szülőknek, pedagógusoknak


__________________________________________________________________

SzókimondóSzülői szókimondó
Véleményt nyilváníthatunk szülői témákban és részt vehetünk a konstruktív párbeszédben.


__________________________________________________________________

SzószólóSzülői tudásbázis
Hasznos információk gyűjteménye


__________________________________________________________________

Szülői Hang hírlevél feliratkozás
Támogatói regisztráció, akció értesítők,
támogatói közösség


__________________________________________________________________

MédiaMédiamegjelenések
A Szülői Hang az online sajtóban


__________________________________________________________________

TankönyvVálasszuk a legjobb tankönyvet!
Szülői aktivista program


__________________________________________________________________

Tankönyv-térképMentsük meg a gyermekeink tankönyveit!
Kiáltvány


__________________________________________________________________

Kötelező beiskolázás szülői csoport
Hatévesek szüleinek a további egy év óvodáról


__________________________________________________________________

TankönyvSegédlet az Oktatási Hivatal iskolaérettségi kérvényéhez
Az iskolaérettség kritériumai


__________________________________________________________________

SzószólóSzószóló a gyerekekért
Változásra van szükség az oktatásban és gyermekvédelemben!


__________________________________________________________________

CKPCivil Közoktatási Platform
Pedagógus-, szülői- és diákszervezetek együttműködése


__________________________________________________________________

KERIBKERIB - Kerekasztal az iskolai biztonságért
Az erőszak ellen


__________________________________________________________________

Szülői Hang Facebook oldal
A szülőket érintő közéleti témákról


__________________________________________________________________

Copyright ©2023. szuloihang.hu
  • Kik vagyunk?
  • Kapcsolat
  • Adatvédelem és használati feltételek

Nagy figyelmet fordítunk a személyes adatok védelmére. Részletes adatvédelmi tájékoztatónkat itt olvashatja. A legtöbb weboldalhoz hasonlóan mi is használunk sütiket.
Elfogadás
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary
Always Enabled
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDurationDescription
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional11 monthsThe cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytics
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
SAVE & ACCEPT