Iskolaérettség: így változott a rendszer
Korábban az óvoda felelőssége volt megállapítani a gyermek iskolaérettségét: a szülőkkel történő egyeztetést követően helyben született döntés, így a szülői meglátásokat az óvodapedagógus tapasztalatával összevetve, a kérdést közösen átgondolva lehetőség volt a gyermek számára legmegfelelőbb megoldás választani. Kivételes esetekben, amennyiben a szülő és az óvoda nem tudott megegyezni, vagy a gyermek állapota miatt erre szükség volt, a pedagógiai szakszolgálathoz került át a döntés, ahol a szülőket meghallgatva, a gyermek vizsgálata után szakvéleményt állítottak ki a gyermek iskolaérettségéről; az eljárásban volt lehetőség fellebbezésre is.
A korábbi rendszert azonban a kormányzat hihető indoklás nélkül eltörölte, elvették az óvodák és szülők jogát arra, hogy a gyermek iskolaérettségéről saját maguk helyben döntsenek. Immáron minden gyermek 6 éves korában tankötelessé válik, és a további egy év óvoda érdekében a szülőnek januárban az Oktatási Hivatalhoz kell kérvényt benyújtania. Ott hatósági eljárás keretében a szülő által benyújtott papírok alapján döntenek; ha úgy látják jónak, akkor kérhetik a gyermek szakszolgálati felülvizsgálatát a járási pedagógiai szakszolgálatnál. A hivatali döntés ellen a szülők nem fellebbezhetnek, jogorvoslatra csak a bíróságon van lehetőség bizonytalan, hosszadalmas és költséges eljárás keretében.
Az új rendszert az egységesítés ürügyével vezették be, pedig amit szülőként kaptunk, az a legkevésbé sem egységes. A szülők egy részének 2019-ben, utoljára, még volt lehetősége kikerülni a hosszadalmas kérvényezést és közvetlenül a szakszolgálathoz fordulni, de nem mindegyik szakszolgálat végzett vizsgálatot. Az Oktatási Hivatal döntési mechanizmusa sem egységes, egyes megyékben sokakat szakszolgálati felülvizsgálatra küldenek, míg más megyékben hasonló esetekben felülvizsgálat nélkül helyt adnak a szülői kérelemnek. A szakszolgálatok vizsgálata pedig meglehetősen szubjektív; van, ahol a szülőket is részletesen meghallgatják és figyelembe veszik, míg másutt futószalagon végzik a rutinvizsgálatokat, a szülők meghallgatása nélkül. Az első évben a szülői kérelmek jelentős részét elfogadták, de mivel nincs nyilvános kritériumrendszer sem a hivatali döntésről, sem a szakszolgálati vizsgálatról, sem pedig a bírósági döntésről, sok múlik a véletlenen is, hogy pont kiket utasítanak el. Miután jogainktól megfosztottak bennünket, nincs garancia arra, hogy a rendszer ne szigorodna évről évre. Tomika példája mutatja, hogy néz ki az, amikor a szülő szerencsétlenül jár.
Az új rendszer épp a leginkább kiszolgáltatottakkal, legsérülékenyebbekkel szemben igazságtalan. A hátrányos helyzetűek segítség nélkül aligha tudtak élni az online kérvényezés lehetőségével, vélhetően közülük ezrek maradtak le a számukra különösen fontos további egy év óvodai nevelés lehetőségéről az információ és a segítség hiánya miatt. A sajátos nevelési igényű gyermekek szüleitől pedig a kormányzat egyeztetés és indoklás nélkül megvonta a szakmailag indokolt rugalmasságot – az ő kilátástalan helyzetüket mutatják az alábbi példák.
Szülőként tiltakozunk az iskolaérettség új rendszere ellen. A Szülői Hang felmérésére érkezett visszajelzések szerint az érintett szülők 98%-a kifejezetten rosszabbnak tartja az új rendszert. Azok döntsenek a gyermekek sorsáról, akik őt a legjobban ismerik, és akik felelősséget vállalnak sorsukért! A Szülői Hang Közösség petíciót indított, melyben kiállunk a gyermekek érdeke mellett, és követeljük a gyermekellenes új rendszer visszavonását. Hallassuk a hangunkat közösen! Ha egyetért velünk, kérjük, írja alá a petíciót Ön is.
A gyermekek anonimitásának megőrzése érdekében nevüket megváltoztattuk.
A Szülői Hang Közösség az elsők között tiltakozott az új törvények ellen. Korábbi videóüzenetünkben a szülők személyesen fordultak a miniszterhez a törvény visszavonását kérve, sokan pedig saját magukról készült fényképekkel demonstrálták kiállásukat. Az érintett szülők csatlakozhatnak közösségi csoportunkhoz is, ahol egymást segítjük tapasztalatokkal, információkkal.