A pedagógus-szülő kapcsolat jobbítása
Gyakori tapasztalat, hogy a szülők és a pedagógusok között kevés a kommunikáció és a megértés, sok a feszültség. Változtatni nem könnyű, mégis elkerülhetetlen, ha jobb oktatást szeretnénk gyerekeinknek.
A pedagógusok már most is a végletekig túl vannak terhelve, és a szülőkkel való kapcsolattartás a fontossági sorrendben gyakran nem az elsők között szerepel. Mégis úgy gondoljuk, bőségesen megtérül a szülői kapcsolattartásba fektetett energia.
Ezzel egyrészt a napi munkát is megkönnyíthetjük, a jobb együttműködés pozitívan kihat a gyerekekre, javulhat az órai munka hatékonysága. Másrészt az országos oktatáspolitikai problémákban, köztük akár a pedagógusok méltó anyagi és erkölcsi megbecsülésében is csak a társadalmi támogatottság javításával tudunk előrelépni, és ezt helyi szinten kell elkezdeni.
Így látjuk a problémákat
Az alábbiakban egy-egy pedagógus és szülői idézetet olvashatunk arról, hogy miként látják a pedagógus-szülő együttműködést és a problémákat.
Pedagógus vélemény:
Szülői vélemény:
Az együttműködés alapjai
Nem szimmetrikus a pedagógus-szülői kapcsolat; a kereteket elsődlegesen a pedagógusok határozzák meg, és így a pedagógusok többet is tudnak tenni a helyzet jobbításáért: az iskolában, óvodában általában akkor tud beindulni egy kezdeményezés, ha azt egy-egy pedagógus felvállalja, de a szülők közül többen szívesen csatlakoznak a pedagógusok kezdeményezéseihez; közösen, csapatban mindig könnyebb az előrelépés, és ezáltal a pedagógusok terhei is csökkenhetnek.
Fontos, hogy a szülő is aktív részt vállaljon az együttműködésben, megértő figyelemmel kövesse a pedagógusok visszajelzéseit, hiszen a pedagógusok csakis a szülők támogatása mellett tudják jól végezni munkájukat.
A szülői nevelés és a pedagógusi munka kiegészítik egymást; a pedagógus csak akkor tud hatékony lenni, ha szülőként mi is aktívan neveljük a gyerekeket és otthon következetesen elvárjuk tőlük a szabályok betartását. Fontos, hogy szülőként vegyünk részt az iskola életében, éljünk a felkínált részvételi lehetőségekkel; vegyünk részt a programokban. Kommunikáljunk, keressük meg a megfelelő formát a problémákról való odafigyelő, konstruktív beszélgetésekhez, tartsuk a kapcsolatot a pedagógusokkal – természetesen figyelembe véve a pedagógusok határait, lehetőségeit és túlterheltségét is. Egyúttal fejezzük ki elismerésünket, nagyrabecsülésünket mindazoknak, akiket ez érint!
Sok szülő alábecsüli a saját szerepét, pedig a szülői támogatás motiváló lehet a pedagógusnak és a gyermeknek egyaránt. Ha esetleg szülőként elakadunk, problémába ütközünk, akkor nagyobb eséllyel kaphatunk segítséget az iskolában, óvodában, ha máskor mi is segítjük a pedagógusokat, odafigyelünk kéréseikre.
Mik a problémák okai?
- Szülőknél: ismerethiány, időhiány, stressz, általános frusztráció, szociális problémák, rossz gyermekkori élmények, korábbi rossz tapasztalatok, célok hiánya, téveszmék, …
- Pedagógusoknál: időhiány, kimerültség, rossz tapasztalatok, bizalmatlanság, módszerek hiánya, intézményi támogatás hiánya, a szabályok/keretek nincsenek következetesen betartva…
Mély, össztársadalmi probléma jelenik meg a pedagógus-szülő kapcsolat jól látható hiányosságai mögött, melynek része a mesterségesen gerjesztett pedagógusellenesség, a társadalom egészét átitaló félelem, az egymás megvetésére és címkézésére alapuló közbeszéd, intézményes támogatás hiánya, és így tovább.
Tudatos cselekvéssel tudunk mindezeken felülkerekedni, ehhez érdemes észben tartani
- Proaktív (előrelátó és kezdeményező) hozzáállásra van szükség. A betegségeket is könnyebb megelőzni, mint utólag kezelni; hasonló a helyzet az ezer sebtől vérző a közoktatásban. Lehet, hogy erőfeszítés szükséges a jobb pedagógus-szülő kapcsolat kiépítéséhez, de ez az erőfeszítés még mindig jóval kevesebb, mint ami a bajok utólagos kezeléséhez szükségesek.
- Felelősséget kell vállalnunk, miközben a felelősségáthárítás társadalmában élünk. Hozzászoktunk ahhoz, hogy kerüljük a konfliktusokat. Könnyebb nem vállalni a felelősséget, ha ezt senki sem erőlteti. A felelősségáthárítás társadalmában élünk, a jelenlegi kormánytól is azt halljuk, hogy a problémákért mindig valaki más a felelős, és ez a fajta felelősségáthárítás az egész társadalomra jellemző – de lehetünk mi is a tiszteletreméltó kivételek között.
- Összefogásra és következetességre van szükség. A magyar társadalom jellemzően individualista: egyéni különutakat keresünk és azonnali megoldásra vágyunk, itt viszont csak a kitartó, közösségi hozzáállásnak van helye.
A megoldás felé vezető alapkérdések:
- Értjük-e pedagógusként, mi a szülő valódi problémája, milyen a család helyzete, elvárásai, céljai, jövőképe?
- Érti-e a család, hogy mit szeretne az iskola, mik az oktatási és pedagógiai céljai?
- Hatékony-e a kommunikáció, meghallgatjuk-e egymást és tiszteletben tartjuk-e egymás szempontjait?
- Sikerül-e kialakítani a bizalmi, partneri viszonyt a pedagógusok és szülők között?
- Be tudjuk-e vonni a szükséges szakembereket?
- Jól együttműködik-e a nevelőtestület és működik-e a szülői közösség?
- Elég türelmesek vagyunk-e?
Néhány lehetőség a pedagógus-szülő kapcsolat javítására
Bővebben ezek a felvetések a Szülői tudásbázisban vannak kifejtve: szuloihang.hu/ped-szulo
- A szülők beszélhessenek saját problémáikról!
- Iskolai felmérés a szülői visszajelzésekről
- Kommunikáljunk a szülőkkel!
- Találkozzunk a szülőkkel!
- Ne nézzük le a szülőket!
- Legyenek érdekesek a szülői értekezletek!
- Pedagógusként ne hagyjuk, hogy egy-egy család szó nélkül eltűnjön az iskola életéből!
- Törekedjünk a partneri kapcsolatra, kerüljük az általánosításokat!
- Használjuk a szöveges értékelést a tanév során!
- Differenciálás a tanórákon
- Szükség esetén vonjuk be az iskolapszichológust, fejlesztőt, szociális segítőket és más szakembereket!
- Lehetőség a közös pedagógus-szülő-gyermek megbeszélésre
- Ne értékeljük az egyes gyermekek teljesítményét nyilvánosan!
- Kreatív pedagógiai projektek szülői támogatással
- A pedagógus által javasolt tankönyv, taneszköz beszerzése szülői összefogással
- Tanórán kívüli foglalkozások megszervezése
- Informális online pedagógus-szülői közösség
- A szülőkkel közös sport- vagy kulturális programok
- Ne legyenek kizárva a szülők az iskolaépületből, óvodaépületből!
- Legyenek a szülők is bevonva az iskola döntéseibe!
- Pedagógusként támogassuk a családok felvételi törekvéseit akkor is, ha mi mást szeretnénk!
- Ha adódik rá alkalom, vonjuk be a szülőket egy-egy tanórai foglalkozásba
- Néha az iskolai feladatokba is bevonhatóak a szülők
- Szülői részvétel az iskolaépület fejlesztésében, karbantartásában
- Iskolaújság szülőknek
Megéri-e a sok erőfeszítés?
- Jobb kommunikáció, nagyobb bizalom, hatékonyabb együttműködés.
- Hosszabb távon, országos szinten: erkölcsi, szakmai és anyagi elismertség.
További info és lehetőségek – Szülői Hang Közösség:
- Segítő és érdekvédő közösségi csoportunk szülőknek, pedagógusoknak, ahol konkrét kérdések és problémák is megbeszélhetőek: facebook.com/groups/szuloihang
- Hírlevél: szuloihang.hu/regisztracio
- Szülői tudásbázis a témában: szuloihang.hu/ped-szulo
- Szülői szókimondó – véleménynyilvánító és beszélgető forum szülőknek és pedagógusoknak: szuloi-szokimondo.hu
- Közösségi oldalunk a szabad országért és szabad oktatásért: facebook.com/szuloihang
- Email: info@szuloihang.hu, honlap: szuloihang.hu