Ismét manipulatív kérdések kerültek a Belügyminisztérium szülői kérdőívébe
A Belügyminisztérium az „oktatás minőségének javítása” kapcsán a tavalyi felmérés után ismét kikéri a szülők véleményét. A kérdőívet a szülők a Kréta rendszeren keresztül kapták meg, a kérdőívet ezen a linken lehet elérni; a kérdések összegyűjtve itt olvashatóak. A szülőknek január 15-ig van lehetőségük a kitöltésre.
A kérdőív a pedagógusok sztrájkjára is rákérdez, de a manipulatív módon megfogalmazott kérdések alkalmasak arra, hogy a szülőket az oktatás jobbításáért küzdő pedagógusok ellen fordítsa, ugyanis a kérdésfeltevés ki van ragadva a kontextusból, és nem lehet rá jól válaszolni. A kérdések az alábbiak:
Mit gondol a pedagógusok esetleges sztrájkjáról?
– A pedagógusok korlátozás nélkül sztrájkolhatnak
– A pedagógusok sztrájkjogát korlátozni kell, mert biztosítani kell a gyermek felügyeletét
– A pedagógusok sztrájkjogát korlátozni kell, mert a tanulóknak a rendes tanévben el kell sajátítaniuk a tananyagot
– Nincs véleményem
– Nem kívánok válaszolni
Egyetért azzal, hogy a jogszabályban meg nem engedett munkamegtagadásban részt vevő pedagógusokat felelősségre vonják?
– Igen
– Nem
– Nem tudom
Természetesen a pedagógusok sztrájkjának vannak szabályai; senki sem gondolta, hogy a sztrájkra ne vonatkoznának semmiféle jogszabályi korlátozások. Ez azonban nem jelenti azt, hogy a gyermek felügyeletét minden esetben biztosítani kellene. Mint minden sztrájknak, a pedagógusok sztrájkjának is lehet következménye az, hogy az adott szolgáltatás (jelen esetben a közoktatás) ideiglenesen, részlegesen szünetel. A sztrájk azonban nem öncélú; a pedagógusok azért folyamodnak ehhez az eszközhöz, mert a kormányzat nem biztosítja a méltó anyagi, szakmai és erkölcsi megbecsülést és a minőségi munka feltételeit. A sztrájk épp azért fontos, hogy a gyermekek számára biztosítva legyenek a minőségi közoktatás feltételei; jelenleg ugyanis gyakran előfordul, hogy a gyermekek jogai sérülnek a pedagógushiány és a pedagógusok túlterheltsége miatt. A pedagógusok végső elkeseredésükben azért választották néhány esetben „a jogszabályban meg nem engedett munkamegtagadást” – vagyis polgári engedetlenséget -, mert a kormányzat nem reagált a pedagógusok, diákok és szülők jogos követeléseire, és kitért az érdemi szakmai párbeszéd elől.
A közoktatásból idén több mint négyezer, 2022-ben több mint ötezer pedagógus távozott, és helyettük sok esetben csak nyugdíjasokat, óraadókat tudtak alkalmazni, sokszor pedig a többi pedagógusra hárul a többletmunka mert senkit sem tudtak felvenni. A kormányzat azonban nem kérdez rá arra, hogy a szülők miként tapasztalják a pedagógushiányt, ehelyett a kérdőív inkább a helyzet jobbításáért küzdő pedagógusok ellen próbálja hangolni a szülőket.
A kérdőív rákérdez az iskolaőrökre is az alábbi kérdéssel:
Egyetért azzal, hogy ahol a társadalmi környezet megkívánja, iskolaőr segítse az oktatás biztonságát?
– Igen
– Nem
Ebben a kérdésben tulajdonképpen benne is van a sugalmazott válasz, hiszen arra vonatkozik, ahol a társadalmi környezet megkívánja az iskolaőröket. De ne felejtsük el, hogy a kormányzatnak nagy felelőssége van abban, hogy megengedte, hogy a helyzet olyan súlyossá váljon, hogy iskolaőrök alkalmazása merüljön fel egyes intézményekben.
Az iskolákban tapasztalható fegyelmi problémák tünetként jelentkeznek, de a valódi megoldás nem a tünetek, hanem az okok kezelése lenne. A szociális háló erősítésével, több iskolapszichológus, fejlesztő, pedagógiai asszisztens és szociális munkás alkalmazásával, átfogó, a családokat is bevonó stratégiával megelőzhetnénk ezeknek a problémáknak a kialakulását és akkor nem lenne szükség iskolaőrökre, de mindezeket a kérdőív nem említi.
A Szülői Hang Közösség azt javasolja a szülőknek, hogy ne válaszolják meg a fent idézett három kérdést, mivel ezek kontextusból kiragadott, manipulatív felvetések. Ehelyett javasoljuk, hogy a szöveges visszajelzésnél például az alábbi kérdéseket tegyék fel a kormányzatnak.
- Hogyan lehetséges, hogy a magyar kormány hagyta, hogy 2023-ban több mint 4 ezer, 2022-ben több mint 5 ezer pedagógus hagyja el hivatását, köztük sokan végső elkeseredésükben vagy a kormányzat által erőltetett státusztörvény miatt, mert nem tudtak megélni fizetésükből és nem voltak adottak a minimálisan elvárható munkafeltételek sem?
- Ígéretei ellenére miért nem adott a kormány méltó béremelést a pedagógusoknak, és miért várt az EU-s támogatásokra, miközben a minőségi közoktatás nemzeti hatáskör, a közoktatás minősége pedig jövőnk záloga?
- Hogyan kívánja megszüntetni a kormányzat a mostanra kritikus mértékűvé vált pedagógushiányt, melynek káros hatásait napról napra érzik a gyerekek és a szülők is?
Egy évvel ezelőtt is kifogásoltuk a kérdőívet, mivel abba propagandakérdés került. A tavalyi felmérés részletes eredményeit (néhány kiragadott adatot leszámítva) azóta sem közölték; nem világos, hogy a tavalyi eredmények hatására tett-e bármilyen lépést a Belügyminisztérium. Csupán annyit tudunk, hogy a tavalyi szülői kérdőívvel is próbálták alátámasztani, hogy egyeztettek a státusztörvénnyel kapcsolatban, holott a kérdések nem álltak kapcsolatban a státusztörvénnyel, így a tavalyi kérdőív felhasználása is manipulatív volt.
Hasonlóan más érdekvédelmi szervezetekhez, a mi működésünkhöz is szükségesek erőforrások, amihez nagy szükségünk van az önkéntes felajánlásokra: csak így tudunk függetlenek maradni és tovább tevékenykedni gyermekeink érdekében. Tegyél Te is közös ügyünk érdekében! Sok kicsi sokra megy: ha egyetértesz céljainkkal, kérjük, támogasd munkánkat akár kisebb összegű rendszeres vagy alkalmankénti adománnyal!
Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.