Kedves Olvasó!
A kormányzati sikerpropaganda most elsősorban a béremelésről beszél, de arról kevésbé, hogy ezért milyen árat fizettünk! A 2023 nyarán elfogadott státusztörvény következtében a pedagógusok kiszolgáltatottá váltak az igazgatónak és az állami fenntartónak, és a túlmunka is nő. Szülőként tudnunk kell arról, hogy a törvény sok hátrányos elemet tartalmaz, amelyeket érdemi egyeztetés nélkül nyújtottak be a parlamentbe, és amelynek részleteit igyekeznek eltitkolni. Aktualizáltuk az immár hatályba lépett törvény következményeiről szóló összefoglalónkat:
A korábban beterjesztett változathoz képest a törvény végleges és hatályba lépett szövege némileg módosult; történt pozitív elmozdulás is, például a tanulók fegyelmi ügyével kapcsolatban a Szülői Hang is panaszt nyújtott be a Belügyminisztériumba azzal kapcsolatban, hogy a szülő fellebbezési jogát megszüntették volna, és a döntést kivették volna a nevelőtestület hatásköréből. Apró eredmény, hogy ezt a módosítást végül visszavonták, de persze ettől még nem lehetünk elégedettek. A törvényhez kapcsolódó végrehajtási rendelet még a korábbiakhoz képest is rosszabb rendelkezéseket tartalmaz: abszurd módon leszállították a pedagógusok szakképzettségi követelményeit!
Például most már az alsós tanítók is jogszerűen taníthatnak bármit a felső tagozatban: egy alsós magyaros tanító taníthatja a nyolcadikosokat is matematikára, amiből felvételiznek is. Az óvodában bevezették a középfokú óvodai nevelő képzést, így míg korábban felsőfokú végzettség kellett az óvodapedagógusi munkakörhöz, most már középfokú is elegendő lesz. Egy adott szakterületen diplomával rendelkezőnek pedig elég az is, hogyha meghallgatja az egyetemen a tárgy oktatásával kapcsolatos előadásokat, de oktatási gyakorlattal, pedagógiai és pszichológiai ismeretekkel nem kell rendelkeznie, úgy is taníthat. A természettudományos területen a tanárok más tantárgyra is beoszthatóak, például egy fizikatanárt beoszthatják biológia vagy kémia órát tanítani úgy is, hogy az abból a tantárgyból semmilyen képzésben nem vett részt.
Mindez természetesen nem a gyerekek érdekeit szolgálja, hanem a jelenlegi kormány spórolásának az eredménye: a pedagógusok botrányosan rossz anyagi és erkölcsi megbecsültsége ide vezetett. Egyre kevesebb a pedagógus, és a valódi megoldások helyett inkább a korábbi kényszerű jogszerűtlen gyakorlatokat legalizálták. Mindez a gyerekeken csattan, akikkel megfelelő szakmai és pedagógiai szakképzettség nélküli személyek foglalkoznak, ami pótolhatatlan veszteséget vagy akár maradandó lelki sérüléseket is okozhat.
Írásunkban a teljesség igénye nélkül összefoglaltuk, hogy szülőként milyen következményekkel számolhatunk a státusztörvény bevezetése után. Szeretnénk, ha mindenki megtudná, hogy mi van a pedagógusok béremelése mögött, ami valójában csupán a diplomás átlagbér 72%-át célozza meg idén.
- Abszurd módon leszállították a pedagógusok szakképzettségi követelményeit!
- A tankerület áthelyezheti a tanárokat egy másik intézménybe!
- Diplomával még nem rendelkező egyetemistákat is alkalmazhatnak pedagógusként!
- Már a saját pedagógiai programjukról sem dönthetnek a tanárok!
- Nincs állandó nevelőtestület: akár a tanárok több, mint fele is lehet óraadó!
- Kizsigerelik a pedagógusokat!
- Szétbomlasztják az összetartó nevelőtestületeket!
- A rendszer torzítja a diákok érdemjegyeit!
- A látszat fontosabb lehet, mint az érdemi pedagógiai munka!
- A rugalmatlan rendszer nem tud alkalmazkodni az év közben felmerülő igényekhez!
- A nehézségekkel küzdő gyerekek nem kapnak elég támogatást!
- Megfélemlítik és kiszolgáltatják a pedagógusokat!
- Meghosszabbították a pedagógusok felmondási idejét!
- A béremelés egyáltalán nem annyira vonzó, mint amennyire azt a kormányzat láttatni próbálja!
- Ki fog tanítani, ha a pedagógusok elhagyják a pályát?
Tájékozódj, beszélj róla és add tovább!
Miklós György
Önkéntes, alapító
Szülői Hang Közösség
|