Honlap Hírlevél feliratkozás
 
 
Újabb manipulatív és veszélyes kormányzati kérdőív a Krétán keresztül

Kedves Olvasó!

Újabb manipulatív és egyúttal veszélyes kormányzati kérdőív érkezett a szülők egy részének a KRÉTA rendszeren keresztül, melyben egyes kérdések fontos változásokra utalnak, ugyanakkor a részleteket és a kontextust a kérdőív nem magyarázza el. A szülőknek vaktában kell válaszolni a kérdésekre úgy, hogy a válaszok következményei ismeretlenek.

A kérdőív egyik kérdése arra utal, hogy a kormányzat a kompetenciamérések eredményét is figyelembe szeretné venni a gimnáziumi felvételi eljárásban:

Véleménye szerint a gimnáziumi felvételi eljárás során érdemes lenne-e az országos kompetenciamérés eredményeiből is pontot számítani, illetve figyelembe venni a tanulmányi eredmények számításakor?
– Támogatom a kompetenciamérések eredményeinek figyelembe vételét, mert növelné a felvételi és az értékelés objektivitását.
– A jelenlegi eljárás megfelelő.

A kompetenciamérés az iskola pedagógiai munkájának mérésére szolgál, nem pedig felvételi vizsgaként. Ha a kompetenciamérés eredményét figyelembe vennék a felvételi eljárásban, akkor ezzel arra ösztönzik a szülőket, hogy külön készítsék fel a gyerekeket, hogy ezeken minél jobb eredményt érjenek el. Mint ahogy az írásbeli felvételi esetében is, a gyerekek jelentős részét külön órákon készítik fel ezekre a megmérettetésekre. Ez egyúttal azt is jelentené, hogy ezek a felmérések már nem töltenék be eredeti szerepüket kompetenciamérésként, az újabb vizsgahelyzet tovább növelné a gyermekeket érő stresszt, és a középiskolai felvételi eljárás még inkább megterhelné a gyerekeket és családjaikat.

Legalább ekkora problémát jelentene, ha a kompetenciamérés vizsgaként való alkalmazásával tovább korlátoznák a gimnáziumokba való bejutás esélyét, pedig az elmúlt hetek kormányzati megnyilvánulásai épp erre engednek következtetni. Közösségünk petícióval tiltakozik az ellen, hogy a kormányzat az idei felvételi eljárás során az állami gimnáziumokba való bejutás megnehezítésére mesterséges ponthatárt „ajánlott”, melyet sok gimnázium be is vezetett. Ezzel az intézkedéssel sok tanuló akarata ellenére a szakképzésbe szorulhat. A kormányzat azt is bejelentette, hogy a gimnáziumi képzés arányát 40%-ról 30%-ra, vagy akár 20%-ra kívánja leszorítani, ez pedig csak drasztikus korlátozásokkal lehetséges. Így valószínűsíthető, hogy a kompetenciamérés eredményét úgy vennék figyelembe, hogy az megnehezítse a gimnáziumba való bekerülést, ami ellentétes a gyerekek és az ország érdekeivel.

Az alábbi kérdés is aggodalomra ad okot, amely az iskolák állami rangsorolását veti fel: 

Amennyiben elérhetővé válna egy országos és/vagy vármegyei rangsor az általános iskolákról és a gimnáziumokról, figyelembe venné az iskolaválasztás során?
– Igen, a rangsort figyelembe venném az iskola kiválasztása során.
– Nem rangsor alapján választok/választottam iskolát.

Az iskolák működését nagyon sok szempont szerint lehet megítélni, az iskolák nem rangsorolhatóak egyértelműen. A pedagógusok munkáját már csak azért is nehéz számszerűsíteni, mert nagyon sok függ attól, hogy kik kerülnek be az adott iskolába, és adottak-e a személyi és tárgyi feltételek, amelyek biztosítása a kormányzat feladata lenne. Jelenleg a kritikus mértékű országos pedagógushiány akadályozza a minőségi iskolai munkát. Olyan nagy a pedagógushiány, hogy emellett nem lehet értelmes rangsorolást felállítani.

A kormányzat által tervezett rangsorolás veszélyes lehet, hiszen ennek megvalósulásával a rangsorban alulra kerülő iskolák még kevésbé lesznek népszerűek a szülők körében, még kevésbé választják az adott iskolát és így a minőségük egyre inkább romlik, felerősítve a már most is meglévő hatalmas különbségeket, az esélyegyenlőség tovább romolhat. A rangsorban hátulra kerülő iskolák ki lesznek téve a megszűnés veszélyének. A kormányzatnak inkább a problémák megoldására kellene törekednie és ehhez erőforrásokat biztosítania ahelyett, hogy az iskolákra hárítják a felelősséget a rangsorolással.

A következő manipulatív kérdésre nem lehet jól válaszolni, és a parlamenti képviselők iskolából, óvodákból való teljes kitiltására utal: 

Az utóbbi hetekben a gondoskodáspolitika területén jelentős vita bontakozott ki egyes politikusok intézménylátogatási tervei kapcsán, a kérdés azonban a köznevelés területén is aktuális. Az Ön álláspontja szerint indokolt-e a (nem oktatáspoitikával foglalkozó) politikusok óvoda- és iskolalátogatása?
– Nem indokolható a politikusok óvoda- és iskolalátogatása, zavarja a tanítást. Az óvodákban és az iskolákban csak a pedagógusoknak és a gyerekeknek van dolga, politikusoknak nincs.
– Álláspontom szerint bárki látogathatja akár tanítási időben is az iskolát, óvodákat, akár a politikusok is.

A parlamenti képviselőknek fontos feladata lenne, hogy szükség esetén meglátogassák az állami intézményeket, és ezáltal ellenőrizzék a közszolgáltatások – köztük a közoktatás – működését. Természetesen nem propagandalátogatásokra van szükség, a gyerekek nem használhatók politikai kampányok biodíszleteként. Ugyanakkor közös érdekünk, hogy az állami intézmények működése nem maradhat rejtve a választott képviselők – és rajtuk keresztül a közvélemény – elől.

A kormányzat már 2022-ben, 2023-ban és 2024-ben is manipulatív kérdéseket tartalmazó kérdőívet küldött ki a szülőknek a KRÉTA rendszeren keresztül, de ezek részletes eredményét nem közölte, az erre vonatkozó adatkérésünket elutasította, holott közérdekű adatokról van szó. Közösségünk ezért bejelentést tett a Nemzeti Adatvédelmi és Információszabadság Hatóságnál, mely az ügyben vizsgálatot indított; a vizsgálat jelenleg is tart.

Kérjük, add tovább az információkat! Tudja meg mindenki, hogyan próbál manipulálni a jelenlegi kormányzat! Az alábbi bejegyzésünk könnyen megosztható a Facebookon.

Manipulatív és veszélyes a Krétán kiküldött szülői kérdőív

Miklós György
Önkéntes, alapító
Szülői Hang Közösség

 

Ne maradj le híreinkről, akcióinkról! Hírlevél feliratkozás:



Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.
Szakemberek és vállalkozások a gyerekek jövőjéért: használd adatbázisunkat, ha valamilyen szolgáltatást keresel vagy kínálsz! • Adatbázisunkban megtalálható többek között: • Galileo Technic készségfejlesztő élményfoglalkozás • A Kikötő • www.mateking.hu • Táborfigyelő - Biztonságos gyermektáborok összehasonlíthatóan! • Lelki Jólét Pszichológus & Fejlesztő Központ • Albagyöngye Egészségcentrum és Pszichoterápiás Központ • A regisztráció ingyenes.
A Szülői Hang támogatóink nagylelkű adományaiból tud működni. Sok kicsi sokra megy: akár a kis összegű adományok segítségével is sokszor annyi embert tudunk elérni. A közoktatás mögötti társadalmi támogatottság megerősítén dolgozunk és segítő, érdekérvényesítő közösséget építünk önkéntes munkában. Független, fenntartható működésünk költségeit csak adományokból tudjuk fedezni. Rendszeres adományozóink adományboltunk ajándékai közül választhatnak.
Tegyél Te is gyermekeid jövőjéért!
Adománybolt
Rendszeres támogatás Egyszeri támogatás
 
 
Szeretném megkapni a Szülői Hang legfontosabb híreit emailben.
Az adatvédelmi szabályzat itt, a használati feltételek itt érhetők el. További info és egyéb támogatási lehetőségek itt. A rendszeres támogatás bármikor módosítható vagy lemondható. Minden támogatást hálásan köszönünk!

Csoport
Közösségi
csoport
Facebook oldal
Facebook
oldal
Honlap
Honlap
Instagram
Instagram
Petíciók
Petíciók
Média
Média
Facebook ikon A hírlevél megosztása a Facebookon
„Olyan lesz a jövő, amilyen a ma iskolája.” Szülői Hang Közösség
[Korábbi hírlevelek] [Feliratkozás] [Támogatom]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -