Honlap Hírlevél feliratkozás
 
 
Fontos a szülői visszajelzés az iskolában, de nem így!

Kedves Olvasó!

Az idei tanévben a Belügyminisztérium bevezette, hogy az általános iskolákban a szülők a tanév végéhez közeledve a KRÉTA rendszeren keresztül kérdőívekkel értékelhetik a pedagógusok munkáját. A szülői visszajelzés elvileg hasznos is lehetne a pedagógusok számára, de úgy néz ki, hogy a most bevezetett kérdőívek mögött nincs kidolgozott rendszer, és így akár többet árthat, mint amennyit segít.

Egy kérdőíves visszajelzés hatékonysága attól függ, hogy az érintettek olyan módon kapnak-e visszajelzést, hogy abból kiderül, hogy milyen problémát jeleznek, és az elősegíti-e konstruktív megoldások keresését. Félő, hogy sok iskolában nem ez a helyzet, a kérdőívben ugyanis nem volt lehetőség a problémák részletesebb szöveges kifejtésére, az előre megadott válasz-opciók statisztikai összesítése pedig akár félrevezető lehet, főleg, hogy egyes kérdések nem egyértelműek, több esetben a kérdés egyszerre több dologra is utalt.

Az iskolákban nagyon kevés az érdemi kommunikációs lehetőség a szülők és a pedagógusok között, ezért sok a félreértés és gyakran feszültségek, frusztrációk terhelik a szülő-pedagógus kapcsolatot. Lehet, hogy az egyik esetben a szülő értékes visszajelzést tudna adni a pedagógusnak, de a véleményét nem tudja érdemben kifejteni a kérdőívben. Míg más esetben a szülői visszajelzés félreértésen alapulhat, lehet, hogy a szülő olyan dolgokért hibáztatja a pedagógust, aminek országos, rendszerszintű okai vannak. Sok szülő nem tudja, hogy az elavult tananyag, a pedagógushiány vagy a hatalmas túlterheltség mögött milyen kormányzati mulasztások rejlenek, és előfordul, hogy a szülők nem értik, hogy miért kellene más módszereket alkalmaznia a tanárnak, mint évtizedekkel korábban. A félreértések és a rosszul felépített kérdőíves rendszer tovább ronthatják a most sem túl jó pedagógus-szülő kapcsolatot. Nagyon fontos, hogy a szülő és pedagógus között kialakítandó párbeszéd a bizalom légkörét támogassa, azonban ez a felmérés inkább ez ellen hathat.

Az is rontja a helyzetet, hogy az igazgatók akár a pedagógusok teljesítményértékelése során is figyelembe vehetik a szülői visszajelzéseket, ami így befolyásolhatja a pedagógusok fizetését. A teljesítményértékelési rendszer eleve kiszolgáltatottá teszi a pedagógusokat a felülről kinevezett igazgatóknak, mivel az több ponton meglehetősen szubjektív és nem az érdemi pedagógiai munkát méri. Bár a szülői értékelést nem kötelező a teljesítménybérezésben is figyelembe venni, az igazgatónak van erre lehetősége, és ezzel a bizonytalan vagy félreértelmezett szülői értékelés csak újabb frusztrációt gerjeszthet. Ráadásul ez visszaélésre is adhat lehetőséget, mivel csak az igazgató és az adott tanár látja az értékelést, ami a visszaélés megvalósulása nélkül is egy káros, hangulatromboló tényező.

Pedig lenne más mód is. Ha szöveges visszajelzéseket gyűjtene a kérdőív, akkor jobban kiderülne, milyen problémákat tapasztalnak a szülők. Ha a felmérést akár online, akár személyes beszélgetések követnék, akkor lenne lehetőség a problémák kibeszélésére, egymás szempontjainak jobb megismerésére és a bizalom erősítésére.

Akár szülői, akár pedagógus oldalról is kezdeményezhetőek ilyen beszélgetések - akár más programokkal összekötve, akár szülői értekezletek keretében -, amik sokat segíthetnek a bizalomra épülő, konstruktív légkör megteremtésében. Szülőként és pedagógusként közösen neveljük a gyerekeket; sokkal több párbeszédre és szorosabb együttműködésre lenne szükség, hogy jobban megismerjük egymás nehézségeit. Ehhez hasznos segítség:

  • a Szülői tudásbázisban konkrét tippeket, javaslatokat adunk a szülő-pedagógus kapcsolat jobbítására;
  • csatlakozz segítő és érdekvédő privát csoportunkhoz, ahol lehetőség van a konstruktív párbeszédre a szülők és a pedagógusok között.
Megosztható bejegyzés

Miklós György
Önkéntes, alapító
Szülői Hang Közösség

Ne maradj le híreinkről, akcióinkról! Hírlevél feliratkozás:



Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.
Szakemberek és vállalkozások a gyerekek jövőjéért: használd adatbázisunkat, ha valamilyen szolgáltatást keresel vagy kínálsz! • Adatbázisunkban megtalálható többek között: • Valentin-Gyurics Nikoletta szociálpedagógus, mediátor, coach • Egészségreform • Rapid Education Kft. • Terényi Andrea - Kapcsolatteremtő nevelés • Khan Academy • Törp torna • A regisztráció ingyenes.
A Szülői Hang támogatóink nagylelkű adományaiból tud működni. Sok kicsi sokra megy: akár a kis összegű adományok segítségével is sokszor annyi embert tudunk elérni. A közoktatás mögötti társadalmi támogatottság megerősítén dolgozunk és segítő, érdekérvényesítő közösséget építünk önkéntes munkában. Független, fenntartható működésünk költségeit csak adományokból tudjuk fedezni. Rendszeres adományozóink adományboltunk ajándékai közül választhatnak.
Tegyél Te is gyermekeid jövőjéért!
Adománybolt
Rendszeres támogatás Egyszeri támogatás
 
 
Szeretném megkapni a Szülői Hang legfontosabb híreit emailben.
Az adatvédelmi szabályzat itt, a használati feltételek itt érhetők el. További info és egyéb támogatási lehetőségek itt. A rendszeres támogatás bármikor módosítható vagy lemondható. Minden támogatást hálásan köszönünk!

Csoport
Közösségi
csoport
Facebook oldal
Facebook
oldal
Honlap
Honlap
Instagram
Instagram
Petíciók
Petíciók
Média
Média
Facebook ikon A hírlevél megosztása a Facebookon
„Olyan lesz a jövő, amilyen a ma iskolája.” Szülői Hang Közösség
[Korábbi hírlevelek] [Feliratkozás] [Támogatom]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -