Kedves Olvasó!
Visszakozni kezdett a belügyminisztérium, miután szülőként és óvodapedagógusként több ezren tiltakoztunk az óvodák iskolásítása ellen. Az eredeti tervek szerint az óvodák utolsó évfolyamát át akarták alakítani iskolaelőkészítő évfolyammá, ahol olyan intenzív iskolai előkészítésnek kellett volna zajlania, hogy emiatt az addig meglevő vegyes életkorú csoportokat fel kellett volna bomlasztani minden olyan óvodában, ahol legalább 3 csoport van.
Egyenlőre annyit közöltek, hogy „tovább egyeztetnek”, a kormány elbizonytalanodott, de ez még kevés! Továbbra sem tudjuk, hogy nem fogják-e kissé módosított formában tovább erőltetni a tervet akár néhány hét, vagy a politikai helyzettől függően 1-2 év múlva. Követeljük, hogy a kormány adjon egyértelmű választ! Ne az óvodákban stresszeljék a gyerekeket iskolaelőkészítéssel, hanem az iskolakezdést tegyék rugalmasabbá, játékosabbá, hogy ne fordulhasson elő, hogy minden 24. gyermek megismétli az első évfolyamot! Most kell, hogy határozottan hallassuk a hangunkat!

Pedig nem az óvodai csoportok szervezési módját kellene jogszabályokkal megváltoztatni, nem az 5 éves korú gyermeket kellene kiragadni addigi csoportjából (mindegy, hogy vegyes vagy homogén, nem ez a lényeg), hanem megfelelő számú szakember biztosítására kellene törekedni. Óvodapedagógusok, pszichológusok, fejlesztő pedagógusok, gyógypedagógusok, nevelő-oktató munkát közvetlenül segítő munkakörökben dolgozók számának növelésére és anyagi-erkölcsi megbecsülésére lenne igazán szükség, de nem a diplomás óvodapedagógusok középfokú végzettségűekre cserélésével, ahogy a kormány ezt jelenleg teszi.
Hiába fogalmaz a törvény egyértelműen, hogy az óvodai nevelés egész folyamatában szakképezett óvodapedagógusnak kell a gyermekekkel foglalkoznia, ez már sajnos régóta nem valósítható meg. Azért sem, mert a törvény arra is lehetőséget ad, hogy reggel 8 óráig és délután már nem szükséges óvodapedagógus, a gyermekek felügyeletét elláthatja asszisztens vagy dajka is. Sajnos sok óvodában már ez a rendszer, hiszen nincs elegendő óvodapedagógus. Ilyen esetben viszont az asszisztens nem azt a feladatkört tölti be, amire elvileg alkalmazni lehet. A pedagógus munkájának segítése helyett délutáni óvodapedagógusi feladatokat lát el. Az óvodapedagógus pedig egyedül viszi a csoportot minden délelőtt.
Az iskolai felkészülést a jól képzett (diplomás) pedagógusok, pedagógiai munkát segítő munkatársak, a gyermekek számára szükség szerinti fejlesztőpedagógusok, gyógypedagógusok biztosítása segíti elő, és nem az, hogy 5 évesen, kiragadva addigi csoportjából, valaki erővel fejlessze.
Követeljük, hogy a valós problémákra adjanak érdemi válaszokat! Óriási az óvodapedagógus- és szakemberhiány, kispórolják a pénzt az óvodáktól, egyre több óvodát be akarnak zárni. A plusz egy év óvodáról pedig dönthessen az óvoda és a szülő helyben, ne kelljen egy értelmetlen bürokratikus eljárásban kérvényt benyújtani az Oktatási Hivatalhoz! Valódi változásra van szükség!
Ha még nem tetted, írd alá a petíciót, melyben egyértelműsítettük követeléseinket. Hallasd a hangodat és add tovább az infot!
Rabatin Edit
Önkéntes
Szülői Hang Közösség
Szakemberek és vállalkozások a gyerekek jövőjéért: használd adatbázisunkat, ha valamilyen szolgáltatást keresel vagy kínálsz! • Adatbázisunkban megtalálható többek között: • Galileo Technic készségfejlesztő élményfoglalkozás • A Kikötő • www.mateking.hu • Táborfigyelő - Biztonságos gyermektáborok összehasonlíthatóan! • Lelki Jólét Pszichológus & Fejlesztő Központ • Albagyöngye Egészségcentrum és Pszichoterápiás Központ • A regisztráció ingyenes.
|