Kedves Olvasó!
Beigazolódott, amire számítottunk: a szülőknek kiküldött KRÉTA kérdőív inkább a manipulációt szolgálta és nem valódi felmérés volt, a kérdés már eleve el volt döntve. Két nappal a kérdőív lezárása után a kormányzat közzé is tette a törvénytervezetét, amely szerint a kompetenciamérések eredménye két jegyként számít már idén márciustól is, és a középiskolai felvételibe is beleszámít. A további részletek nem közölték.
A Szülői Hang tiltakozik az intézkedés ellen, ami a gyermekek ellen elkövetett merénylettel ér fel! Tiltakozni elsődlegesen a nyilvánosság, a szülői társadalom bevonásával tudunk úgy, hogy minél többen hallatjuk a hangunkat, ezt szolgálja a petíciónk. Kérjük, ha még nem tetted, feltétlenül írd alá és add tovább!
Természetesen a kormányzatnak is megírjuk szakmai érveinket, mint ahogy azt már korábban is tettük. Fontos tudni azonban, hogy a jelenlegi kormányzat számára a szakmai érvek önmagában nem számítanak, csak akkor, ha széleskörű és jól látható társadalmi támogatottság áll az ügy mögött.
A kormányzat úgynevezett társadalmi egyeztetésére az alábbi véleményt küldtük be.
Tisztelt Belügyminisztérium!
Szülői közösségünk nem ért egyet a Kompetenciamérés jelentősége elnevezésű jogszabálytervezettel, annak teljes visszavonását kérjük.
A kompetenciamérés nem a tanulók egyéni teljesítményét hivatott mérni, hanem az oktatási rendszer, illetve az egyes iskolák működéséről ad visszajelzést. A kompetenciát nem lehet jól osztályozni, és nem is érdemes, hiszen a teszt eredménye sok olyan tényezőtől függ, ami nem az adott tanuló felkészülésén múlik.
Ugyanaz a teszt nem tudja jól mérni a tanulói teljesítményt és az iskola működését. Vagy az egyik, vagy a másik szempontra van optimalizálva, de a kettőt egyszerre nem tudja jól mérni.
A túlságosan sok tétre menő teszt túlstresszeli a gyerekeket. Már most is túl sok a számon kérés, ezt nem kellene fokozni.
A gyerekekkel igazságtalan olyan tesztet íratni, amire érdemjegyet kapnak, miközben nem készít fel rá az iskola. A gyerekek joggal érezhetik úgy, hogy ez nem fair velük szemben.
Az intézkedés indokolatlanul beavatkozik a pedagógusok autonómiájába, és egyúttal rombolhatja a pedagógus-diák kapcsolatot is, hiszen a gyermek igazságtalanul, a tanórai foglalkozásokkal nem összhangban lesz számon kérve és erre kap érdemjegyet.
Az intézkedés arra ösztönzi a családokat, hogy külön készítsék fel a tanulókat a kompetencia tesztekre, adott esetben akár tanfolyamok, magántanárok bevonásával is. Ezáltal nemcsak a tesztek eredménye torzul, hanem még tovább növeli a terhet a tanulókon, és tovább növeli az esélyegyenlőtlenséget: a tehetősebb családok előnybe kerülnek, a kevésbé tehetős családok lemaradnak. Egyúttal az oktatás finanszírozását is részben áthárítja a szülőkre, holott ez állami feladat.
A kompetenciamérés eredményében nagy a szórás, könnyen megtörténhet, hogy ugyanaz a tanuló két egymás utáni teszten akár jelentősen eltérő eredményt érhet el, pedig a tudása ugyanolyan.
A középiskolai felvételiben való beszámítás nem indokolt, és káros abból a szempontból, hogy a gyermek jóval a felvételi előtt kaphat egy rossz eredményt, ami előre lerontja az esélyeit, és ezzel elveszi a gyermek motivációját.
A gyengébb iskolákban tanuló gyermekek hátrányba kerülhetnek, holott nekik is meg kellene adni az esélyt.
Különösen nem fair az intézkedés a jövőre felvételizőkkel kapcsolatban, akik nem tudtak erre felkészülni az irreálisan korai bevezetés miatt.
A rendelkezés várható hatása, hogy kevesebben tudnak gimnáziumokba bekerülni, holott a gyerekek és a társadalom érdeke pont ezzel ellentétes. Fontos, hogy minél többen kerülhessenek gimnáziumba, ahonnan rugalmasabb módon tanulhatnak tovább, szélesebb körű általános műveltséget szerezhetnek, és nem kényszerülnek túl korán szakmát választani.
A rendelkezés következtében a középiskolai továbbtanulás tekintetében is növekszik az esélyegyenlőtlenség.
A rendelkezés részletei ismeretlenek mind az osztályzás, mind a középiskolai felvételibe való beszámítás tekintetében. Valós társadalmi egyeztetés csak úgy lenne lehetséges, ha a részletek is ismertek lennének. A fentiek miatt, és a részletszabályok ismeretének hiányában, nem tartjuk a rendelettervezetet elfogadhatónak.
Szülői Hang Közösség
Véleményünk beküldésével együtt természetesen tovább kell, hogy folytassuk kampányunkat. Jelenleg két ügyben is egyidejűleg folytatunk intenzív kampányt: a kompetenciamérések értékelése mellett az óvodák iskolásítása ellen is. Függetlenül attól, hogy melyik ügy érint személyesen, kérjük, támogasd mindkét petíciót! Csak valódi összefogással érhetünk el eredményt, akkor, ha észrevesszük, hogy a másik család, a másik gyermek problémája a mi problémánk is.
A petíciók aláírásán és terjesztésén túl nagyon sokat segít, ha adománnyal is támogatni tudod a kampányainkat. Sok pénzbe kerül a petíciókat felfuttatni, az eddigi aláírások a korábbi önzetlen adományozók révén váltak lehetségessé. Bármekkora adomány segít, de a leghasznosabb a rendszeres adományozás akár kisebb összegben is, mivel hosszú távra kell berendezkednünk. Támogatási felületünk itt érhető el, illetve támogathatod kampányainkat adományboltunkon keresztül is. Nagy segítség az is, ha a véleményedet arcoddal, fényképpel is vállalod, ehhez jelentkezz emailben itt: info@szuloihang.hu.
Köszönjük mindazok segítségét, akik már eddig is támogatták a Szülői Hang munkáját részvétellel, megosztásokkal, adománnyal, fényképpel. Lehetséges pozitív változást elérünk, de csakis akkor, ha a változást nem mástól várjuk, hanem mindannyian beletesszük magunkat a küzdelembe.
Miklós György
Önkéntes, alapító
Szülői Hang Közösség

Szakemberek és vállalkozások a gyerekek jövőjéért: használd adatbázisunkat, ha valamilyen szolgáltatást keresel vagy kínálsz! • Adatbázisunkban megtalálható többek között: • Galileo Technic készségfejlesztő élményfoglalkozás • A Kikötő • www.mateking.hu • Táborfigyelő - Biztonságos gyermektáborok összehasonlíthatóan! • Lelki Jólét Pszichológus & Fejlesztő Központ • Albagyöngye Egészségcentrum és Pszichoterápiás Központ • A regisztráció ingyenes.
|