Kedves Olvasó!
Ahogy az a Krétán keresztül kiküldött szülői kérdőívből kiderül, a kormányzat arra készül, hogy a kompetenciaméréseknek tétje legyen és akár a gimnáziumi felvételibe is beleszámítson, az iskolákat pedig rangsorolni kívánják. Miért aggasztó mindez szülői szemmel, és milyen következményekkel jár? Erről beszélgettünk az Eduline interjújában.
Eduline: Mikor értesültek először a BM új kérdőívéről?
Miklós György: A Szülői Hang privát csoportjában jelezte egy tag még január második felében, hogy érkezett a KRÉTA-ban egy újabb kérdőív. Ebben sok más mellett kifejezetten a gimnáziumi felvételivel kapcsolatban kérdezte a kormány, hogy érdemes lenne-e az országos kompetenciamérés eredményeiből is pontot számítani, illetve figyelembe venni a tanulmányi eredmények számításakor. Ezen kívül arra is kíváncsiak voltak, hogy amennyiben elérhetővé válna egy országos és/vagy vármegyei rangsor az általános iskolákról és a gimnáziumokról, figyelembe vennék-e a szülők az iskolaválasztás során. A kérdőívet a BM nem egyszerre, hanem fokozatosan küldte ki. Én is, mint szülő, csak pár nap múlva kaptam meg.
A kérdőív kapcsán miért fogalmazódott meg Önökben, hogy az ügyben közvetlen Pintér Sándornak küldjenek levelet?
Ha ezeket a kérdéseket kontextusba helyezzük, akkor azt érezhetjük, hogy nagy baj van. Eddig is kaptak a szülők a KRÉTA-ban manipulatív kérdéseket, de a mostani kérdőív egy szintlépés, mert azok a kérdések, amikről szó van, azok mélyebb oktatáspolitikai döntésekről árulkodnak.
Az oktatási tárca a HVG-nek a múlt héten nyilatkozta, hogy egyelőre vizsgálják a lehetőségeket, milyen tétje lenne a diákoknál a kompetenciamérésnek.
Rendszerszintű beavatkozás a magyar közoktatásba, ha a kompetenciamérés eredménye beleszámít a gimnáziumi felvételibe, de az is, ha van egy állami iskolai rangsor. Árulkodó jel, hogy a bonyolult, rendszert érintő változtatássokkal kapcsolatban nem volt előzetes tájékoztatás, nem ismert a kormányzati stratégia, és a szülők csak egy végletekig leegyszerűsített kérdéssel szembesülnek, amikre előregyártott, irányított válaszokból lehet csak választani.
Miért tűnik aggasztónak, ha például a kompetenciamérés eredménye beleszámít az érdemjegybe vagy éppenséggel a középiskolai felvételibe?
Ha bevezetik, akkor a kompetenciamérés egy plusz stressz lesz a felső tagozaton amúgy is leterhelt diákoknak. A folyamatos dolgozatok és felelések mellett haladni kell az anyaggal, a kompetenciamérések és várhatóan az arra való külön készülés mellett még kevesebb idő jut a gyereket leginkább érdeklő témákra, projektekre, szükséges egyéni fejlesztésekre.
Arról nem beszélve, hogy ha a kompetenciamérés is olyan lesz a gyakorlatban, mint egy témazáró, és erősen beleszámít a jegybe, akkor ez minden korábbinál nagyobb beavatkozás lenne a tanári autonómiába, hiszen eddig az érdemjegyek a tanáron múltak, most viszont azt tapasztalná a diák, hogy egy olyan dolgozatot íratnak vele és értékelnek, ami nem is illeszkedik szorosan a tanórák anyagához. Ha ez megtörténik, akkor ez rombolhatja a tanár és diák közötti bizalmat, ronthatja a gyerekek motivációját.
Ha pedig a kompetenciamérés még a középiskolai felvételibe is beleszámít, akkor a szülők egy része el fogja kezdeni trenírozni a gyerekét, éppúgy, mint ahogy az írásbeli felvételire is. Vagy maga készíti fel otthon vagy pedig magántanárhoz járatja. Még az is előfordulhat, hogy az otthoni trenírozás miatt javulnak az országos eredmények, de ennek komoly ára van: a szülők saját költségen még nagyobb részt vállalnak az „árnyékoktatásban”, miközben a gyerekek még inkább agyonterhelődnek. Ez persze komoly esélyegyenlőtlenségi probléma is, hiszen az a gyerek, aki ezt a fajta segítséget nem kapja meg otthon, a kompetenciamérésen és ezzel együtt a középiskolai felvételin is hátrányba kerül. Emiatt még több tehetséges gyereket el tud veszteni az ország.
Ön szerint miért merülhetett fel, mint ötlet, hogy legyen tétje a kompetenciamérésnek?
Az interjú folytatódik, a teljes interjú az Eduline oldalán olvasható.
Add tovább a cikket, hogy minden szülő megtudhassa, mire készül a kormányzat!
A Szülői Hang azért van, hogy összefogjunk, képviseljük a gyerekek érdekeit és kihangosítsuk a véleményünket. Ha még nem tetted, írd alá a gimnáziumi képzés elsorvasztása elleni petíciónkat!
Miklós György
Önkéntes, alapító
Szülői Hang Közösség
Szakemberek és vállalkozások a gyerekek jövőjéért: használd adatbázisunkat, ha valamilyen szolgáltatást keresel vagy kínálsz! • Adatbázisunkban megtalálható többek között: • Önismereti mesecsoport nőknek • Kék Erdő Alapítvány • NARA Fejlesztő Központ • Anyaleszek Perinatális Központ • Szücs Szilvi kamasz-szülő mediátor • Lurkó fejlesztő kuckó • A regisztráció ingyenes.
|