Honlap Hírlevél feliratkozás
 
 
Státusztörvény: ha részleteiben elutasítjuk, akkor összességében miért vagyunk elnézőbbek?

Kedves Olvasó!

Szeretnék megosztani egy érdekes eredményt a Szülői Hang és a Pulzus Kutató közös országos reprezentatív felméréséből. Megkérdeztük, hogy az emberek mit gondolnak a nyáron elfogadott státusztörvény legfontosabb elemeiről, és azt az eredményt kaptuk, hogy a többség ezeket inkább elutasítja ezeket:

  • A státusztörvény lehetővé teszi, hogy a pedagógusokat bizonyos feltételekkel központi utasításra áthelyezzék a tankerület másik intézményébe, hogy így próbálják csökkenteni a pedagógushiányt egyes iskolákban.
  • Akár felső éves egyetemistát is alkalmazhatnak pedagógus státuszban.
  • Az igazgatói teljesítményértékelés során az intézmény vezetője dönt évente a pedagógusok teljesítményéről, és a bért is ennek alapján állapítják meg.
  • A törvény értelmében az igazgatónak lehetősége lehet a pedagógusok ellen fegyelmi eljárás alapján fizetéscsökkentést alkalmazni büntetésként.

Az eredmények az alábbi ábrán láthatóak. A válaszadók többsége ellenzi a státusztörvény főbb elemeit. A jogszabály a pedagógushiány rövidtávú, tűzoltásszerű kezelését célozza. Az eredmények szerint a lakosság kb. harmada tud egyetérteni ezekkel, minden bizonnyal reménykedve abban, hogy ezáltal a konkrét helyzetek és a pedagógushiány jobban kezelhető. Ugyanakkor ezek az intézkedések elriaszthatják a pedagógusokat, kevésbé vonzóvá teszik a pályát, hiszen ki akarna úgy dolgozni, hogy közben ki van szolgáltatva az igazgató önkényes döntéseinek, és a fenntartó akár át is helyezheti egy másik intézménybe? Az egyetemistáknak pedig könnyen elmehet a kedve a pedagógus hivatástól, ha megfelelő mentorálás nélkül, tapasztalatlanul bedobják őket a mélyvízbe.

A státusztörvény főbb elemeinek elfogadottsága
A státusztörvény főbb elemeinek elfogadottsága

De van itt egy érdekes dolog. Ha nem megyünk bele a részletekbe, és úgy tesszük fel a kérdést, hogy a státusztörvény hatására várhatóan hogyan fog változni a közoktatás minősége, akkor ugyanazok a válaszadók kevésbé voltak elutasítóak. Itt láthatóak az eredmények.

Hogyan fog alakulni a magyar közoktatás minősége a pedagógusokat érintő törvénymódosítások elfogadása következtében?
A státusztörvény hatása

Miközben a részletes kérdéseknél 57-64% elutasító volt és nem értett egyet, összességében csak 48% jelezte, hogy minőségi romlást vár a törvénytől. De a támogatóknál is hasonló jelenség látható: a részletes kérdéseknél 27%-32% volt támogató, de összességében csak 19% vár javulást a törvénytől. Sokan (25%) nem várnak érdemi változást.

Vajon miért lehet az, hogy összességében mi, a magyar társadalom tagjai a részletes kérdések kapcsán többségében látjuk a problémákat, de mégis nagy általánosságban elfogadóbbak vagyunk a kormány törévnymódosításával kapcsolatban? Nem értjük eléggé, hogy miről szól a törvény? Bízunk a kormányban és próbálunk reménykedni, hátha mégis segít? Nem gondoljuk, hogy a törvénymódosításnak hatása lesz életünkre?

Érdemes elgondolkodni ezeken a kérdéseken: miért elfogadóbb a magyar társadalom a státusztörvénnyel általánosságban, mint annak részleteivel kapcsolatban? Közösségi csoportunkban is közzétettük ezeket az adatokat, ha el szeretnéd mondani véleményedet, itt megteheted. (Ha még nem vagy tagja közösségi Facebook csoportunknak, előbb csatlakozz!)

Elmondom a véleményem az eredményekről

A statisztikai adatok segítenek feltárni a közvélemény gondolkodását. Alapvető probléma, hogy a magyar társadalom jelentős része nem még látja tisztán a közoktatás problémáinak súlyát - valamennyien tudunk ebben segíteni, ha többet beszélünk a konkrét problémákról saját köreinkben.

A felmérés részletes eredményei itt olvashatóak. Az eredmények kapcsán videós beszélgetéseink megnézhetőek a Szabad Vonalzó és a Klikk TV oldalán.

Szamít a véleményed: hallasd a hangod a Pulzus közvéleménykutató mobiltelefonos alkalmazásában is, hogy ehhez hasonló fontos és érdekes felmérésekben vehess részt! Letölthető Android és iPhone telefonokra:

Pulzus, Google Play     Pulzus, Apple Store

Miklós György
Önkéntes, alapító
Szülői Hang Közösség

 

Ne maradj le híreinkről, akcióinkról! Hírlevél feliratkozás:



Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.
Ha támogatod közösségünket akár kis összegyű adománnyal, akkor sokkal többekhez el tudjuk juttatni üzeneteinket és erősíteni tudjuk a közoktatás társadalmi támogatottságát.

Támogatom a Szülő Hangot

Csoport
Közösségi
csoport
Facebook oldal
Facebook
oldal
Honlap
Honlap
Instagram
Instagram
Szókimondó
Szószóló
Szókimondó
Szülői
szókimondó
Facebook ikon A hírlevél megosztása a Facebookon
„Olyan lesz a jövő, amilyen a ma iskolája.” Szülői Hang Közösség
[Korábbi hírlevelek] [Feliratkozás] [Támogatom]
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -