Kedves Olvasónk!
A köznevelési törvény módosítása miatti kötelező 6 éves beiskolázás témakörében az érintettek számára szülői csoportot indítottunk. Várjuk a csoportba mindazon szülőket, akik idén vagy a közeljövőben kerülnek szembe az iskolaérettségi döntéssel. Természetesen szívesen látunk érintett pedagógusokat, szakembereket és más érdeklődőket is. A csoportban egymást segítjük tapasztalatokkal, információkkal, hiszen a szülők és gyermekek nagyon nehéz helyzetbe kerültek; a köznevelési törvény súlyosan megcsorbította a szülők jogait. Csatlakozzunk minél többen, hiszen egymásra vagyunk utalva; minél többen élünk lehetőségeinkkel, annál nagyobb esélyünk van bármiféle érdekérvényesítésre.
Jelenleg nem tudható, hogyan kell alkalmazni az iskolaérettségre vonatkozó törvényi szabályozást, miután a kormányzat a tanévkezdés után egy hónappal sem rendelkezett a törvény végrehajtásáról. A mulasztásból fakadó bizonytalanság és stressz valamennyi érintettre kihat, és mindez különösen a gyermekeinket érinti hátrányosan. A törvénymódosítás az óvodák helyett egy eddig meg nem nevezett engedélyező szervhez utalja annak megállapítását, hogy a gyermek további egy évig óvodában maradhat-e. A gyermeket ismerő szülő és óvoda helyett tehát a gyermeket nem ismerő hivatal dönt, holott ennek a döntésnek a gyermek mély ismeretére alapuló pedagógiai döntésnek kellene lennie, melynek meghozatalára egy hivatalos szerv alkalmatlan. A hivatal ugyan elvileg kérheti egy szakértői bizottság véleményét, de ez nem kötelező, ezért az esetek nagy részében vélhetően nem fog megtörténni. De még egy szakértői bizottság gyors felmérése sem pótolhatja a szülő és óvodapedagógus személyes és alapos gyermekismeretét. Pedig rendkívül fontos döntésről van szó, hiszen az idő előtt iskolapadba erőltetett gyermekeket sorozatos kudarcok érik, melyek alacsony önbecsüléshez vezetnek, ami pedig tönkreteszi az iskolás éveket és nagyban rontja a gyermek életesélyeit is.
A kormányzat hallgatása következtében a szülők még a megmaradó törvényi lehetőségeket sem tudják érdemben kihasználni. A törvény elvben lehetőséget biztosít arra, hogy ha a szakértői bizottság január 15-ig a gyermek további egy év óvodai nevelését javasolja, akkor erről a szülőnek nem kell további kérelmet benyújtania. Az ezt igénylő szülőknek tehát érdemes lenne mielőbb a szakértői bizottsághoz fordulniuk. A végrehajtási rendelkezés hiányában azonban ennek menete nem világos, így nem derül ki, hogy a szülőknek egyénileg kell-e felkeresniük a gyermekkel a pedagógiai szakszolgálatot, vagy a szakértői bizottság az óvodában is megvizsgálja a gyermeket. Nagy gondot jelent az is, hogy a pedagógiai szakszolgálatok nem rendelkeznek kellő kapacitással az összes érintett gyermek vizsgálatához, így a szülők jelentős része várhatóan elesik ettől a lehetőségtől a kérvények január 15-i benyújtási határideje előtt. Az engedélyező szerv negatív döntésével kapcsolatban a szülőnek csupán bírósági úton van lehetősége fellebbezni, ennek menete azonban szintén bizonytalan. Ha a szülő nem kér bírósági tárgyalást, akkor kevesebb az esélye arra, hogy a pedagógiai kérdésekben járatlan bíróság megérti panaszát. Ha viszont a szülő kéri a bírósági tárgyalást, a per valószínűleg elhúzódik, közben pedig már lezajlik az iskolai beiratkozás majd az óvodai ballagás, így a szülők döntéskényszerbe kerülnek még a per befejeződése előtt.
Úgy tűnik, hogy az érintett szülőkkel és gyermekeikkel kísérletezve teszteli a kormányzat ezt a diktatórikus működésmódot. Ráadásul az idén iskolába készülő évfolyamot többszörösen is hátrányosan érinti az intézkedés, mert a korábbinál nagyobb számú 6 éves gyerek mellett a 7 évesek is nagy számban lesznek jelen, így az iskolában nagyobb számú elsős fog jelentkezni, és az életkori szórás is nagyobb lesz. Ez még nagyobb kihívás elé állítja az iskolákat úgy, hogy még az sem jelenthető ki biztonsággal, hogy mindehhez lesz elegendő pedagógus. Az összes gyermek fejlődését hátrányosan érinti az, hogy az iskolák nem tudnak kellően differenciálni az egy osztályon belül jelentkező nagy kor- és fejlődésbeli különbségek miatt.
Miután a kormány a tanévkezdés után egy hónappal sem jelent meg a végrehajtási rendelettel, a Szülői Hang Közösség nyílt levélben fordult Kásler Miklós miniszterhez és Maruzsa Zoltán államtitkárhoz, melyben kérjük, hogy haladéktalanul tisztázzák a törvény végrehajtásának módját, fejtsék ki, hogyan és milyen megfontolások alapján szűkülnek a szülők jogai és lehetőségei, és válaszolják meg a számos szülő által joggal megfogalmazott kérdéseket, melyeket 25 pontban foglaltunk össze. Elvárjuk, hogy az érintettek és a közvélemény számára magyarázzák el, mivel jár az általuk erőltetett törvény. Nyílt levelünkről a sajtó is beszámolt (Mérce, Magyar Narancs, Eduline, ATV).
Közben felhívjuk figyelmüket jelenleg futó másik akcióinkra is: a Szülői Hang Közösség online szülői felmérést indított annak érdekében, hogy a közoktatás legfontosabb aktuális problémáiról hiánypótló, részletes adatok kerülhessenek nyilvánosságra. Anonim kérdőívünk három fontos területre fókuszál: a tanárhiányra, a nyelvoktatás problémáira és a túlterheltségre. Hallassa a hangját Ön is, vegyen részt a felmérésben!
Tegyünk együtt a jobb oktatásért; köszönjük, ha felhívja érintett ismerősei, szülőtársai figyelmét is a lehetőségekre!
Szülői Hang Közösség
|