Eddig 19449 aláíró. |
Tiltakozunk, mert súlyos problémák vannak az óvodákban, óriási az óvodapedagógus- és szakemberhiány, és a problémákat a kormány nem kezeli! Napi 45 perces lehetőleg külön térben szervezett iskolaelőkészítést erőltetnek az óvodákra, ami sok esetben megnehezíti, egyes esetekben akár el is lehetetleníti a vegyes csoportok működését és nem oldja meg az alapvető problémákat óvoda-iskola átmenettel kapcsolatban! A plusz egy év óvodáról a gyermeket ismerő óvodapedagógus és szülő dönthessen, ne egy központi hivatal, mint eddig! Kapjanak az óvodapedagógusok méltó anyagi és szakmai elismerést, az óvodákban szakképzett, diplomás óvodapedagógusokdolgozzanak egész nap, az önkormányzatoknak pedig juttassanak elegendő forrást, hogy ne kelljen óvodákat bezárni és összevonni!
Csatlakozzon, írja alá a lent olvasható petíciót Ön is! Leírhatja véleményét, tapasztalatait is; új véleményt, tapasztalatot az is megadhat, aki már korábban csatlakozott a petícióhoz.
A kormányzat napi 45 perces iskolaelőkészítést erőltet utolsó éves óvodákra, amennyiben az infrastrukturálális feltételek adottak, akkor külön térben szervezve. Az iskolára való felkészülés eddigis része volt az óvodai nevelésnek, ezért a kormányrendelet szükségtelenül korlátozza az óvodákat, és sok esetben megnehezítheti, egyes esetekben akár el is lehetetlenítheti a vegyes életkorú csoportok szervezését, ezért erre a korlátozó intézkedésre nincs szükség. A fejlesztés és az iskolára való felkészülés akkor a leghatékonyabb, ha az óvodapedagógusok a gyerekek szükségleteihez igazodva maguk dönthetnek arról, hogyan legjobb ezt szervezni.
Az óvoda-iskola átmenet nehézségeit elsősorban az iskolákban lehetne megoldani: inkább az iskolakezdést kellene rugalmasabbá, játékosabbá tenni, hogy fokozatosabb legyen az átmenet és a gyerekek szükség esetén külön szakemberek bevonásával nagyobb, differenciált odafigyelést kaphassanak. Legyen inkább az iskolakezdés óvodaszerűbb, ne az óvoda legyen iskolaszerűbb.
A meglevő súlyos problémákra továbbra sem kapunk választ, számos kormányzati intézkedés továbbra is érezteti negatív hatását. Óriási a szakemberhiány, az óvodapedagógusok túlterheltsége drámai!
A kormányzat elindította a középfokú óvodai nevelő képzést, de még azt sem lehet tudni, hogy mennyiben lesz más a középfokú végzettséggel rendelkezők munkája és bérezése, mint a felsőfokú diplomával rendelkező óvodapedagógusoké. Félő, hogy ezzel a kormányzat végső soron a gyerekeken spórol, miközben a képzési követelményeket lejjebb szállítja, és ezáltal romlik az óvodák szakmai színvonala. Pedig épp az óvoda-iskola átmenet nehézségei miatt is nagy szükség van a felsőfokú vézettséggel rendelkező óvodapedagógusokra.
A végzettségi elvárásokat már korábban is lejjebb szállították, és már csak 8-12 óra között követelmény az óvodapedagógusi diploma, más időszakokban gyakorlatilag bárki foglalkozhat a gyerekekkel, ami az óvodát gyakorlatilag gyermekmegőrzővé degradálja.
A plusz egy év óvoda kérelmezését mesterségesen megnehezítették egy értelmetlen bürokratikus eljárással, melynek keretében a szülőnek feleslegesen korán, január közepéig kell kérvényt benyújtania az Oktatási Hivatalhoz, holott a hivatal nem is ismeri a gyermeket, ráadásul fellebbezési és módosítási lehetőség sincs. Bár a kérelmek nagy többségét végül elfogadják, a szülők nem kapnak szervezett pedagógiai támogatást a döntéshez és kérvényezéshez, és így minden évben több ezer gyerek lemarad a számára fontos lehetőségről, és emiatt éretlenül kezdi az iskolát. Emiatt nagyon sok gyerek hátrányba kerül, az elsős évismétlések száma kiugróan magas. Adják vissza a döntési jogkört az óvodáknak, az Oktatási Hivatal bevonása káros!
Mindeközben pénzt vonnak el az óvodákat fenntartó önkormányzatoktól is, melynek következtében több település óvodák bezárására, összevonására kényszerül akkor is, ha ez a gyerekek érdekeivel ellentétes.
Követeléseink:
- Ne korlátozzák az óvodákat a napi 45 perces lehetőség szerint külön térben szervezett iskolaelőkészítéssel, ami különösen a vegyes életkorú csoportok működését nehezítheti meg.
- Tegyenek lépéseket annak érdekében, hogy az iskola első évében az oktatás játékosabb, rugalmasabb, a gyermekek szükségleteihez jobban igazodó legyen, és biztosítsanak több szakembert (fejlesztő- és gyógypedagógusok, pedagógiai asszisztensek, stb.) az iskola alsó tagozatában!
- A plusz egy év óvodáról dönthessen az óvoda és a szülő helyben, ne kelljen ehhez kérvényt benyújtani az Oktatási Hivatalhoz!
- Kapjanak az óvodapedagógusok nagyobb szakmai és anyagi megbecsülést! Ez ösztönözné az egyetemi szintű óvodapedagógus képzést és azt, hogy a végzett óvodapedagógusok a hivatásuknál maradjanak. Egyúttal tegyék egyértelművé azt is, hogy miben tér el a középfokú végzettségű óvodai nevelő munkája és bérezése a felsőfokú végzettségű óvodapedagógusétól!
- Szüntessék meg a jelenlegi kormány által bevezetett korlátozást, és ne csak 8-12 óra között, hanem egész nap szakképzett óvodapedagógus foglalkozzon az óvodás gyerekekkel!
- A fenntartó önkormányzatoknak biztosítsák az anyagi forrásokat ahhoz, hogy ne kényszerüljenek a gyermekek érdekeivel ellentétes óvodabezárásokra, összevonásokra!
A döntéseket ne a pénzkivonás, hanem a gyermekek érdekei vezéreljék, ne spóroljanak az óvodás gyerekeken! A kormányzati terveket ne titkolják el szakmai közösség és a szülői társadalom elől, legyen valódi szakmai párbeszéd!
Változást akarunk, hogy a kisgyermekek megkapják a kormánytól azt a minőségi óvodai nevelést, amire szükségük van és amit megérdemelnek!
Tapasztalatok, vélemények:
Az Unokáim is csak 7 éves korban kezdtek a sulit, ráadásul a Waldorfot, és még így is nagyon kellett, pedig tényleg ( nem csak elfogultság) okosak! Ha jó az ovoda az iskola kezdes is könnyebb. Nagyszülő, Komárom-Esztergom megye |
A nagyobbik gyermekem 4 évig járt óvodába, az iskolát 7 éves korában kezdte. Szeret iskolába járni, nem maradt le semmiről. A kisebbik gyermekem most nagycsoportos óvodás. Ő is marad még +1 évet Hát az én kisfiam hat éves, de marad még egy évet az oviban. Mivel enyhén autista, fejlesztők foglalkoznak vele heti 4-5 órában. Meg vagyok elégedce a munkájukkal, de a logopédus sokat hiányzik, pedig nagy szükség lenne rá! Az óvónénik jól dolgoznak, de leterheltek, tényleg nagy a szskemberhiány. Egyelőre Andris fiam nem látja a kárát ennek, de tudom, hogy másutt nem ilyen szerencsések. Együtt érzek más szülőkkel, ezért írom alá. Szülő, Budapest |
Rakják rendbe a törvényt és ne lehessen óvodapedagógusnak nevezni és abban a munkakörben alkalmazni , aki középfokú óvodai nevelőnek tanul. Látjuk, miket tanulnak, 1-2 év alatt felszínt kapargatnak és ugyanazt a bért kapják, mint a diplomás emberek ? Tegyék vissza a bértáblát, függőleges oszlop : végzettség ( középfokú , diploma, szakvizsga) vízszintes sor: évek szàma, gyakornok , ped1, ped2, mester, legyen meg a különbség , mint 2024. előtt. Milyen jogon tesznek egyenlővè ezer éve főiskolai végzettségű dolgozókat mostmàr a középfokú nevelőkkel is?! Elég volt a megalázásból! Nem ezért tanultunk és minősültünk ! Pedagógus, Budapest |
Ne egy idegen döntse el, hogy a gyerekem maradthat-e még egy évig oviba. Felesleges tortúra mindenkinek. Foglalkozzanak azzal, hogy minél több jó minőségű óvónőket képezzenek és tartsanak a pályán. Adjanak állami támogatást a gyerekek fejlesztésére, akinek szüksége van rá. Szülő, Budapest |
Egyre több a problémás gyerek , egyre nagyobb a csoportlétszám.A pedagógus túl van terhelve és pont a gyerekre nem marad idő a sok adminisztráció miatt. A gyereknek játékra nem marad idő majd nagycsoportos a 45 perces előkészítő miatt Pedagógus, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.