Eddig 15155 aláíró. |
Tiltakozunk, mert az óvodák nem kapják meg a szükséges kormányzati támogatást, és szakmailag elfogadhatatlan tervek láttak napvilágot! Ellenezzük azt a kormányzati tervet, amely szerint célzott, intenzív iskola-előkészítő foglalkozásokat szerveznének az óvoda utolsó évében. Ne felülről döntsék el, hogy életkor szerinti vagy vegyes csoportokban működjön az óvoda, mint ahogy az a tervezetből kitűnik! A plusz egy év óvodáról a gyermeket ismerő óvodapedagógus és szülő dönthessen, ne egy központi hivatal, mint eddig! Kapjanak az óvodapedagógusok méltó anyagi és szakmai elismerést, az önkormányzatoknak pedig juttassanak elegendő forrást, hogy ne kelljen óvodákat bezárni és összevonni!
Csatlakozzon, írja alá a lent olvasható petíciót Ön is! Leírhatja véleményét, tapasztalatait is; új véleményt, tapasztalatot az is megadhat, aki már korábban csatlakozott a petícióhoz.
Tiltakozunk az óvodákat hátrányosan érintő kormányzati intézkedések és tervek ellen!
A kormány úgy módosítaná az Óvodai Nevelés Országos Alapprogramját , hogy az iskolára való felkészítést írná elő az óvoda utolsó évében. Pedig az iskolára való felkészülés játékos formában az egész óvodai élet része; inkább az iskolakezdést kellene óvodaszerűbbé tenni a folytonos átmenet érdekében, több szakembert bevonni, jobban a gyerekek igényei szerint szervezni az iskolakezdést, de ebben az irányban a kormány nem tervez érdemi lépéseket. A tervek szerint annyira hangsúlyosan előírnák az iskolára való felkészítést az óvoda utolsó évében, hogy erre az évre minden óvodát korcsoport szerinti bontásra kényszerítenek, amennyiben az óvodában legalább három csoport van. Ezzel beavatkoznak az óvodák életébe, pedig nem felülről kellene eldönteni, hogy életkor szerinti vagy vegyes csoportokban működjön az óvoda!
A módosítás utalást tesz egyfajta "diagnosztikus mérési rendszerre" az utolsó évben, de ezt nem részletezik, és nem derül ki, hogy mindez hogy függ össze az iskolaérettség megállapításával. Nem szólnak arról, hogy a szülőt is bevonnák az iskolaérettségi döntésbe, pedig a mostani rendszer hiányosságai egyértelműek: a gyermeket nem ismerő Oktatási Hivatal jogosult dönteni a további egy év óvodáról, a rossz rendszer következtében az elsős évismétlések száma jelentősen megnőtt. A kormányzat a szülők és óvodapedagógusok felháborodásának hatására egyelőre késlelteti a változtatások bevezetését, de a terveket nem utasították el, így továbbra is fennáll a veszély, hogy a későbbiekben törvénybe iktatják.
Emellett több korábbi intézkedés is érezteti negatív hatását. Óriási a szakemberhiány, az óvodapedagógusok túlterheltsége drámai! A kormányzat elindította a középfokú óvodai nevelő képzést, de még azt sem lehet tudni, hogy mennyiben lesz más a középfokú végzettséggel rendelkezők munkája és bérezése, mint a felsőfokú diplomával rendelkező óvodapedagógusoké. Félő, hogy ezzel a kormányzat végső soron a gyerekeken spórol, miközben a képzési követelményeket lejjebb szállítja, és ezáltal romlik az óvodák szakmai színvonala.
Pénzt vonnak el az óvodákat fenntartó önkormányzatoktól is, melynek következtében több település óvodák bezárására, összevonására kényszerül akkor is, ha ez a gyerekek érdekeivel ellentétes.
Követeléseink:
- A kormányzat egyértelműen határolódjon el az utolsó óvodai év iskolaelőkészítővé alakításától!
- Ne hozzanak olyan intézkedéseket, amelyek a vegyes csoportok felbontásához vezetnek; az óvodák maguk dönthessenek arról, hogy vegyes vagy életkor szerinti csoportokba szervezve történik az óvodai nevelés!
- Tegyenek lépéseket annak érdekében, hogy az iskola első évében az oktatás játékosabb, rugalmasabb, a gyermekek szükségleteihez jobban igazodó legyen, és biztosítsanak több szakembert (fejlesztő- és gyógypedagógusok, pedagógiai asszisztensek, stb.) az iskola alsó tagozatában!
- A plusz egy év óvodáról dönthessen az óvoda és a szülő helyben, ne kelljen ehhez kérvényt benyújtani az Oktatási Hivatalhoz!
- Kapjanak az óvodapedagógusok nagyobb szakmai és anyagi megbecsülést! Ez ösztönözné az egyetemi szintű óvodapedagógus képzést és azt, hogy a végzett óvodapedagógusok a hivatásuknál maradjanak. Egyúttal tegyék egyértelművé azt is, hogy miben tér el a középfokú végzettségű óvodai nevelő munkája és bérezése a felsőfokú végzettségű óvodapedagógusétól!
- Szüntessék meg a jelenlegi kormány által bevezetett korlátozást, és ne csak 8-12 óra között, hanem egész nap szakképzett óvodapedagógus foglalkozzon az óvodás gyerekekkel!
- A fenntartó önkormányzatoknak biztosítsák az anyagi forrásokat ahhoz, hogy ne kényszerüljenek a gyermekek érdekeivel ellentétes óvodabezárásokra, összevonásokra!
Ne spóroljanak az óvodás gyerekeken! A döntéseket ne a pénzkivonás, hanem a gyermekek érdekei vezéreljék! Legyen valódi szakmai párbeszéd! A kormányzati terveket ne titkolják el szakmai közösség és a szülői társadalom elől!
Tapasztalatok, vélemények:
Az óvodások legyenek óvodások, játszanak. Az iskolások meg iskolások. Az iskola azért van, hogy ott tanuljanak írni, olvasni, számolni a gyerekek. Nagyszülő, Hajdú-Bihar megye |
Egyáltalán nem tartom jó ötletnek, a gyerekenek szüksége van az állandóságra, a baráti kapcsolatokra, amiket ezzel a rendelettel semmissé tennének. Szülő, Hajdú-Bihar megye |
Ezt nem kell magyarázni. Szülőként és pedagógusként is egyetértek azzal, hogy ezt NEM SZABAD engedni! Már csak az óvoda maradt a gyerekeknek, ahol igazán gyerekek lehetnek! Szülő, pedagógus, Vas megye |
A mai intézményi rendszerben az óvodák az egyetlen, még gyermekközpontúnak mondható intézmények, melyek valamelyest figyelembe veszik a gyermekek életkori sajátosságait, igényeit. De itt is lenne még hová fejlődni. Az iskolákról nem beszélve most... Szülő, Somogy megye |
Nem tesz jót a gyereknek, ha elszakítják megszokott csoportjabol, pedagosatol. Inkabb azt osztonozzek, h legyen eleg kepzett es motivalt ovoda pedagogus. Szülő, Budapest |
Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.