Eddig 19440 aláíró. |
Tiltakozunk, mert súlyos problémák vannak az óvodákban, óriási az óvodapedagógus- és szakemberhiány, és a problémákat a kormány nem kezeli! Napi 45 perces lehetőleg külön térben szervezett iskolaelőkészítést erőltetnek az óvodákra, ami sok esetben megnehezíti, egyes esetekben akár el is lehetetleníti a vegyes csoportok működését és nem oldja meg az alapvető problémákat óvoda-iskola átmenettel kapcsolatban! A plusz egy év óvodáról a gyermeket ismerő óvodapedagógus és szülő dönthessen, ne egy központi hivatal, mint eddig! Kapjanak az óvodapedagógusok méltó anyagi és szakmai elismerést, az óvodákban szakképzett, diplomás óvodapedagógusokdolgozzanak egész nap, az önkormányzatoknak pedig juttassanak elegendő forrást, hogy ne kelljen óvodákat bezárni és összevonni!
Csatlakozzon, írja alá a lent olvasható petíciót Ön is! Leírhatja véleményét, tapasztalatait is; új véleményt, tapasztalatot az is megadhat, aki már korábban csatlakozott a petícióhoz.
A kormányzat napi 45 perces iskolaelőkészítést erőltet utolsó éves óvodákra, amennyiben az infrastrukturálális feltételek adottak, akkor külön térben szervezve. Az iskolára való felkészülés eddigis része volt az óvodai nevelésnek, ezért a kormányrendelet szükségtelenül korlátozza az óvodákat, és sok esetben megnehezítheti, egyes esetekben akár el is lehetetlenítheti a vegyes életkorú csoportok szervezését, ezért erre a korlátozó intézkedésre nincs szükség. A fejlesztés és az iskolára való felkészülés akkor a leghatékonyabb, ha az óvodapedagógusok a gyerekek szükségleteihez igazodva maguk dönthetnek arról, hogyan legjobb ezt szervezni.
Az óvoda-iskola átmenet nehézségeit elsősorban az iskolákban lehetne megoldani: inkább az iskolakezdést kellene rugalmasabbá, játékosabbá tenni, hogy fokozatosabb legyen az átmenet és a gyerekek szükség esetén külön szakemberek bevonásával nagyobb, differenciált odafigyelést kaphassanak. Legyen inkább az iskolakezdés óvodaszerűbb, ne az óvoda legyen iskolaszerűbb.
A meglevő súlyos problémákra továbbra sem kapunk választ, számos kormányzati intézkedés továbbra is érezteti negatív hatását. Óriási a szakemberhiány, az óvodapedagógusok túlterheltsége drámai!
A kormányzat elindította a középfokú óvodai nevelő képzést, de még azt sem lehet tudni, hogy mennyiben lesz más a középfokú végzettséggel rendelkezők munkája és bérezése, mint a felsőfokú diplomával rendelkező óvodapedagógusoké. Félő, hogy ezzel a kormányzat végső soron a gyerekeken spórol, miközben a képzési követelményeket lejjebb szállítja, és ezáltal romlik az óvodák szakmai színvonala. Pedig épp az óvoda-iskola átmenet nehézségei miatt is nagy szükség van a felsőfokú vézettséggel rendelkező óvodapedagógusokra.
A végzettségi elvárásokat már korábban is lejjebb szállították, és már csak 8-12 óra között követelmény az óvodapedagógusi diploma, más időszakokban gyakorlatilag bárki foglalkozhat a gyerekekkel, ami az óvodát gyakorlatilag gyermekmegőrzővé degradálja.
A plusz egy év óvoda kérelmezését mesterségesen megnehezítették egy értelmetlen bürokratikus eljárással, melynek keretében a szülőnek feleslegesen korán, január közepéig kell kérvényt benyújtania az Oktatási Hivatalhoz, holott a hivatal nem is ismeri a gyermeket, ráadásul fellebbezési és módosítási lehetőség sincs. Bár a kérelmek nagy többségét végül elfogadják, a szülők nem kapnak szervezett pedagógiai támogatást a döntéshez és kérvényezéshez, és így minden évben több ezer gyerek lemarad a számára fontos lehetőségről, és emiatt éretlenül kezdi az iskolát. Emiatt nagyon sok gyerek hátrányba kerül, az elsős évismétlések száma kiugróan magas. Adják vissza a döntési jogkört az óvodáknak, az Oktatási Hivatal bevonása káros!
Mindeközben pénzt vonnak el az óvodákat fenntartó önkormányzatoktól is, melynek következtében több település óvodák bezárására, összevonására kényszerül akkor is, ha ez a gyerekek érdekeivel ellentétes.
Követeléseink:
- Ne korlátozzák az óvodákat a napi 45 perces lehetőség szerint külön térben szervezett iskolaelőkészítéssel, ami különösen a vegyes életkorú csoportok működését nehezítheti meg.
- Tegyenek lépéseket annak érdekében, hogy az iskola első évében az oktatás játékosabb, rugalmasabb, a gyermekek szükségleteihez jobban igazodó legyen, és biztosítsanak több szakembert (fejlesztő- és gyógypedagógusok, pedagógiai asszisztensek, stb.) az iskola alsó tagozatában!
- A plusz egy év óvodáról dönthessen az óvoda és a szülő helyben, ne kelljen ehhez kérvényt benyújtani az Oktatási Hivatalhoz!
- Kapjanak az óvodapedagógusok nagyobb szakmai és anyagi megbecsülést! Ez ösztönözné az egyetemi szintű óvodapedagógus képzést és azt, hogy a végzett óvodapedagógusok a hivatásuknál maradjanak. Egyúttal tegyék egyértelművé azt is, hogy miben tér el a középfokú végzettségű óvodai nevelő munkája és bérezése a felsőfokú végzettségű óvodapedagógusétól!
- Szüntessék meg a jelenlegi kormány által bevezetett korlátozást, és ne csak 8-12 óra között, hanem egész nap szakképzett óvodapedagógus foglalkozzon az óvodás gyerekekkel!
- A fenntartó önkormányzatoknak biztosítsák az anyagi forrásokat ahhoz, hogy ne kényszerüljenek a gyermekek érdekeivel ellentétes óvodabezárásokra, összevonásokra!
A döntéseket ne a pénzkivonás, hanem a gyermekek érdekei vezéreljék, ne spóroljanak az óvodás gyerekeken! A kormányzati terveket ne titkolják el szakmai közösség és a szülői társadalom elől, legyen valódi szakmai párbeszéd!
Változást akarunk, hogy a kisgyermekek megkapják a kormánytól azt a minőségi óvodai nevelést, amire szükségük van és amit megérdemelnek!
Tapasztalatok, vélemények:
Egyre több a problémás gyerek , egyre nagyobb a csoportlétszám.A pedagógus túl van terhelve és pont a gyerekre nem marad idő a sok adminisztráció miatt. A gyereknek játékra nem marad idő majd nagycsoportos a 45 perces előkészítő miatt Pedagógus, Szabolcs-Szatmár-Bereg megye |
A "gyermekek mindenek felett álló érdeke" csak egy jól hangzó szlogen. Sajnos a valóság távol áll ettől. Pedagógus, Fejér megye |
Pedagógusként az a tapasztalatom, hogy a plusz egy év óvodában maradás teljesen logikátlan,, akinek mennie kellene, az marad, akinek maradni kellene, az megy.. . Éretlenül. A bizottság elfogad olyan véleményeket is, amiből hiányzik az óvodapedagógus szakvéleménye, pont azért az emberé, aki társas és egyéni kontextusban, feladathelyzetben látja a gyereket. Nevetséges. A szülőnek kényelmesebb az óvoda,összeharácsol mindenhonnan valótlan véleményeket, hogy elérje a célját nem számít neki, hogy az amúgy értelmes gyermeke unatkozik,ezáltal a társait piszkálja, és magatartása is egyre rosszabb lesz. Ezt újra kellene gondolni! Egyre több sni státuszú gyermekkel és szüleikkel küzdünk nem gyógyoedagógusként a többi gyerek kárára! Ezt be kellene látni, hogy szükség van ezen terület át gondolására. Szülő, pedagógus, Vas megye |
Egyedül dolgozom pedagógusként egy 30fős óvodai csoportban. A gyerekek között többen vannak, akik nehezen, vagy szinte egyáltalán nem képesek beilleszkedni. A vizsgálattuk évekig elhúzódik, valódi segítséget nem kapunk hozzájuk. Dührohamok és ezek kezelése mindennapjaink részévé válnak. Az óvodai foglalkozások is sokszor kudarcba fulladnak, ha épp nincs még egy két dolgozó, aki be tudna segíteni. A többi gyermek az elszenvedője ennek a rendszernek, és az óvónő, aki úgy megy be reggel dolgozni, hogy a lehetetlent kell megoldja. Előbb utóbb kiég, és már nem akar majd világot megváltani... 30-as létszám mellett két óvodapedagógus, egy pedagógiai asszisztens és egy dajka minden csoportnak járna. Szülő, pedagógus, Pest megye |
Szakértő pedagógus keze nyomán és ne a gyermekekhez sem értő politikus kénye-kedve szerint váljon iskolaéretté a gyermek! A plusz egy év óvodáról a gyermeket ismerő óvodapedagógus és szülő dönthessen, ne egy központi hivatal, mint eddig! Kapjanak az óvodapedagógusok méltó anyagi és szakmai elismerést, az óvodákban szakképzett, diplomás óvodapedagógusokdolgozzanak egész nap, az önkormányzatoknak pedig juttassanak elegendő forrást, hogy ne kelljen óvodákat bezárni és összevonni! Szülő, nagyszülő, pedagógus, Heves megye |
Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.