Eddig 19840 aláíró. |
Tiltakozunk a kormányzati intézkedések és tervek ellen, melyek tovább stresszelik a gyerekeket és megnehezítik a gimnáziumokba való bejutást! A kormány ne adjon érdemjegyet a kompetenciamérésekre és ne nehezítse meg a gimnáziumokba való bejutást a kompetenciamérés beszámításával, minimális írásbeli pontszám meghatározásával vagy más adminisztratív eszközökkel!
Csatlakozzon, írja alá a lent olvasható petíciót Ön is! Leírhatja véleményét, tapasztalatait is; új véleményt, tapasztalatot az is megadhat, aki már korábban csatlakozott a petícióhoz.
Gyermekeinknek legyen meg az esélye a minőségi gimnáziumi képzésre, a kormány ne terelje a gyerekeket mesterségesen a szakképzésbe!
A kormány kezdeményezte, hogy a kompetenciaméréseket is értékeljék érdemjeggyel, és a kompetenciamérések eredménye is számítson bele a középiskolai felvételibe, ami minden bizonnyal tovább nehezíti majd a gimnáziumokba való bejutást. Egyértelműen kiderül abból, ahogy az államtitkár nyilatkozott, hogy a gimnáziumi helyek számát drasztikusan csökkenteni kívánják, a gimnáziumi képzést a jelenlegi 40%-ról 30%-ra, vagy akár 20%-ra kívánják visszaszorítani.
Bár a széleskörű tiltakozás következtében a kormány a 2024/25-ös tanévben egyelőre nem vezeti be a kompetenciamérések értékelését, az „egyeztetéseket tovább folytatják”, így a későbbiekben fennáll a veszély, hogy hasonló tervvel ismét próbálkozhatnak.
Ezen kívül az állami fenntartású gimnáziumoknak olyan központi utasítást adtak, hogy ha egy gimnázium kéri a központi írásbelin való részvételt, csak azokat veheti fel, akik a központi felvételin elérnek egy minimális pontszámot. Ezzel a gyakorlatban csökken a gimnáziumi férőhelyek száma, és így több tanuló akarata ellenére a szakképzésbe szorul. Bár hivatalosan csak „ajánlás”, a fenntartó elvárásának az iskolák sokszor nem mernek ellenszegülni. A ponthatár már több iskola felvételi feltételei között megjelent, és jövőre várhatóan még többen írják ezt elő, ha nem vonják vissza az intézkedést, melynek révén sok gyerek akkor sem tud bekerülni az írásbelit kérő gimnáziumba, ha a korábbi számítási módszerrel (általános iskolai és a központi írásbeli eredményeinek és az esetleges szóbelinek az összege alapján) bekerült volna.
A túlzottan stresszes és esetleges írásbeli szerepe így tovább nő. Sok családnak már most is saját költségen kell felkészíteni a gyermeket a sikeres felvételire, az újabb intézkedés és a kilátásba helyezett tervek miatt pedig az eleve nagy esélyegyenlőtlenség tovább romlik.
A családokat és iskolákat sújtó bizonytalanság nagyobb lett, a későbbiekben pedig a kormány egy szigorúbb kompetenciaméréssel vagy központi felvételi feladatsorral akár jogszabálymódosítás nélkül is még erőteljesebben kényszerítheti a tanulókat a szakképzés felé.
Sok tanuló 14 éves korában még nem tudja eldönteni, milyen szakmát választana. Ne legyen kényszer a szakképzés, ne görgessenek akadályokat a gimnáziumokba való bejutás útjába!
A gyerekek és az ország számára fontos az általános műveltség, a gimnázium után pedig szélesebb a lehetőség a felsőfokú tanulmányok megválasztására.
A továbbtanulási döntés egész életre szól, ezt nem írhatja felül a gazdaság pillanatnyi igénye.
Ne számítsák be a kompetenciamérések eredményét, ne vezessenek be semmilyen adminisztratív felvételi korlátozást, és teremtsék meg széles körben a minőségi gimnáziumi képzés és szakképzés feltételeit, hogy minden gyerek a számára leginkább megfelelőt választhassa - szabadon!
Tapasztalatok, vélemények:
Csak így tovább, nem szabad feladni. Nagyszülő, pedagógus, Bács-Kiskun megye |
Szeretnék, ha mindenki szakmunkasnak menne, de nagy szüksèg van tanult, kiművelt èrtelmisegre. A tudás megszerzèsének akadályozása a cél. Nagyszülő, Fejér megye |
Ahogyan a nevében is benne van, kompetencia mérés, ami nem a tananyagra épül. Erre nem készíti fel a gyerekeket a tananyag. Először is a gyerekek ezt nem úgy írták meg, hogy akárhova is beszámítana. Sokan így is álltak hozzá. Nem beszélve arról, hogy olyan dolgokat is kérdeznek amit még nem tanultak a gyerekek vagy nincs is benne a tananyagban. Abból hogyan írjon a gyerek jó kompetencia mérést, amivel még nem találkozott. Szülő, Békés megye |
Ne lehetetlenítsük el s jövő nemzedék a tanulástól egy esetleges rossz jegy miatt. Szülő, Győr-Moson-Sopron megye |
Felesleges pluszt erőltetnek megint. Elvégeztük az általánost és mindenki tanulhatott tovább érdemjegyeinek és felvételeinek megfelelően. 2000-ben középiskolában is volt már "kisérettségi", annak sem örültünk igazán, kifejezetten stresszként éltem meg. Pest megye |
Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.