Eddig 22319 aláíró. |
Tiltakozunk a kormányzati intézkedések és tervek ellen, melyek tovább stresszelik a gyerekeket és megnehezítik a gimnáziumokba való bejutást! A kormány ne adjon érdemjegyet a kompetenciamérésekre és ne nehezítse meg a gimnáziumokba való bejutást a kompetenciamérés beszámításával, minimális írásbeli pontszám meghatározásával vagy más adminisztratív eszközökkel!
Csatlakozzon, írja alá a lent olvasható petíciót Ön is! Leírhatja véleményét, tapasztalatait is; új véleményt, tapasztalatot az is megadhat, aki már korábban csatlakozott a petícióhoz.
Gyermekeinknek legyen meg az esélye a minőségi gimnáziumi képzésre, a kormány ne terelje a gyerekeket mesterségesen a szakképzésbe!
A kormány kezdeményezte, hogy a kompetenciaméréseket is értékeljék érdemjeggyel, és a kompetenciamérések eredménye is számítson bele a középiskolai felvételibe, ami minden bizonnyal tovább nehezíti majd a gimnáziumokba való bejutást. Egyértelműen kiderül abból, ahogy az államtitkár nyilatkozott, hogy a gimnáziumi helyek számát drasztikusan csökkenteni kívánják, a gimnáziumi képzést a jelenlegi 40%-ról 30%-ra, vagy akár 20%-ra kívánják visszaszorítani.
Bár a széleskörű tiltakozás következtében a kormány a 2024/25-ös tanévben egyelőre nem vezeti be a kompetenciamérések értékelését, az „egyeztetéseket tovább folytatják”, így a későbbiekben fennáll a veszély, hogy hasonló tervvel ismét próbálkozhatnak.
Ezen kívül az állami fenntartású gimnáziumoknak olyan központi utasítást adtak, hogy ha egy gimnázium kéri a központi írásbelin való részvételt, csak azokat veheti fel, akik a központi felvételin elérnek egy minimális pontszámot. Ezzel a gyakorlatban csökken a gimnáziumi férőhelyek száma, és így több tanuló akarata ellenére a szakképzésbe szorul. Bár hivatalosan csak „ajánlás”, a fenntartó elvárásának az iskolák sokszor nem mernek ellenszegülni. A ponthatár már több iskola felvételi feltételei között megjelent, és jövőre várhatóan még többen írják ezt elő, ha nem vonják vissza az intézkedést, melynek révén sok gyerek akkor sem tud bekerülni az írásbelit kérő gimnáziumba, ha a korábbi számítási módszerrel (általános iskolai és a központi írásbeli eredményeinek és az esetleges szóbelinek az összege alapján) bekerült volna.
A túlzottan stresszes és esetleges írásbeli szerepe így tovább nő. Sok családnak már most is saját költségen kell felkészíteni a gyermeket a sikeres felvételire, az újabb intézkedés és a kilátásba helyezett tervek miatt pedig az eleve nagy esélyegyenlőtlenség tovább romlik.
A családokat és iskolákat sújtó bizonytalanság nagyobb lett, a későbbiekben pedig a kormány egy szigorúbb kompetenciaméréssel vagy központi felvételi feladatsorral akár jogszabálymódosítás nélkül is még erőteljesebben kényszerítheti a tanulókat a szakképzés felé.
Sok tanuló 14 éves korában még nem tudja eldönteni, milyen szakmát választana. Ne legyen kényszer a szakképzés, ne görgessenek akadályokat a gimnáziumokba való bejutás útjába!
A gyerekek és az ország számára fontos az általános műveltség, a gimnázium után pedig szélesebb a lehetőség a felsőfokú tanulmányok megválasztására.
A továbbtanulási döntés egész életre szól, ezt nem írhatja felül a gazdaság pillanatnyi igénye.
Ne számítsák be a kompetenciamérések eredményét, ne vezessenek be semmilyen adminisztratív felvételi korlátozást, és teremtsék meg széles körben a minőségi gimnáziumi képzés és szakképzés feltételeit, hogy minden gyerek a számára leginkább megfelelőt választhassa - szabadon!
Tapasztalatok, vélemények:
Nem releváns és plusz stresszt tesz a gyerekekre. Szülő, Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
A kompetenciamérés egy vicc. Eleve mekkora baromság az, hogy online töltik ki, de az eredményeket csak egy év múlva kapják meg! (De ez csak egy gond, még több is van.) Szülő, pedagógus, Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
A kompetenciamérés kérdései nem kapcsolódnak a tananyaghoz, olyan kérdések vannak, melyeket sokszor felnőttek sem tudnak értelmezni.Nem a korosztálynak megfelelőek. Nem szabad, hogy egy központi maszlag alapján értékeljék a gyerekeket, mert egy emberi tudás több, mint adatok kiértékelése. Egész évi munkát néznek a tanárok, személyes fejlősést kellene. A kompetenciamérés a tanárokra azt a terhet rótta, hogy az alapján rangsorolják az iskolákat, amely frusztráltságot tovább tolták a gyerekekre. Ellenzem, hogy gyermekeim, későbbi unokáim felmérve legyenek központilag és az az eredmény bárhova is számitson! A gyerekek napi 6-8 órát keményebben dolgoznak, mint bármelyik felnőtt az utána lévő házi feladatokkal, ellenzem a további nyomasztásukat, értékelésüket! Szülő, Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
Szülő összefogással ideje lenne visszavenni az írányitást a gyermekeink felett. Nincs jogába a kormánynak dönteni a saját gyermekeit életei felett mindt oktstás és mindet egészségügyi szempontok tekintetébe! Szülő, Győr-Moson-Sopron megye |
Mivel kisgyermekem van, még nagyon kicsi, ezért azt, hogy hol tart a jelenlegi kompetenciamérés, milyen, nincs pontos "képem" erről. A korábbiakat valamennyire ismertem, hogy milyenek ezek. Mivel a pedagógusi végzettségem szerinti munkavégzésem ellehetetlenítették, így tudnék még mit ide írni, csak az sok írás lenne és arra itt nincs lehetőség sajnos.A történet pedig a legfelháborítóbb lenne, és legalább ugyanannyira ilyen dolgokkal tarkított.. Szülő, pedagógus, Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.