Eddig 4352 aláíró. |
Tiltakozunk a kormányzati intézkedések ellen, melynek következtében gimnáziumi osztályok szűnhetnek meg! Az írásbeli felvételi miatti stressz már most is hatalmas a gyerekeken, a helyzet ezzel csak tovább romlik. Gyermekeinknek legyen meg az esélye a minőségi gimnáziumi képzésre és a minőségi szakképzésre is, a kormány ne terelje a gyerekeket mesterségesen a szakképzésbe a gimnáziumhoz szükséges minimális írásbeli pontszám meghatározásával, vagy akár a szakképzést preferáló pályaorientációs foglalkozásokkal, kérdőívekkel!
Csatlakozzon, írja alá a lent olvasható petíciót Ön is! Leírhatja véleményét, tapasztalatait is; új véleményt, tapasztalatot az is megadhat, aki már korábban csatlakozott a petícióhoz.
Gyermekeinknek legyen meg az esélye a minőségi gimnáziumi képzésre és a minőségi szakképzésre is, a kormány ne terelje a gyerekeket mesterségesen a szakképzésbe!
A kormány úgy nyilatkozott, hogy a gimnáziumi helyek számát drasztikusan csökkenteni kívánják, a gimnáziumi képzést a jelenlegi 40%-ról 30%-ra, vagy akár 20%-ra kívánják visszaszorítani. A tervek szerint a kompetenciamérések eredménye is beszámítana a gimnáziumi felvételibe, ami minden bizonnyal tovább nehezítené a gimnáziumokba való bejutást.
Az állami fenntartású gimnáziumoknak olyan központi utasítást adtak, hogy ha egy gimnázium kéri a központi írásbelin való részvételt, csak azokat veheti fel, akik a központi felvételin elérnek egy minimális pontszámot. Ezzel a gyakorlatban csökken a gimnáziumi férőhelyek száma, és így több tanuló akarata ellenére a szakképzésbe szorul. Bár hivatalosan csak „ajánlás”, a fenntartó elvárásának az iskolák sokszor nem mernek ellenszegülni. A ponthatár már több iskola felvételi feltételei között megjelent, és jövőre várhatóan még többen írják ezt elő, ha nem vonják vissza az intézkedést, melynek révén sok gyerek akkor sem tud bekerülni az írásbelit kérő gimnáziumba, ha a korábbi számítási módszerrel (általános iskolai és a központi írásbeli eredményeinek és az esetleges szóbelinek az összege alapján) bekerült volna.
A túlzottan stresszes és esetleges írásbeli szerepe így tovább nő. Sok családnak már most is saját költségen kell felkészíteni a gyermeket a sikeres felvételire, az újabb intézkedés és a kilátásba helyezett tervek miatt pedig az eleve nagy esélyegyenlőtlenség tovább romlik.
A családokat és iskolákat sújtó bizonytalanság nagyobb lett, a későbbiekben pedig a kormány egy nehezebb központi felvételi feladatsorral akár jogszabálymódosítás nélkül is még erőteljesebben kényszerítheti a tanulókat a szakképzés felé.
Sok tanuló 14 éves korában még nem tudja eldönteni, milyen szakmát választana. Ne legyen kényszer a szakképzés, támogassa a kormány a gimnáziumokat is!
Már eddigis sok módon próbálták a gyerekeket a szakképzésbe irányítani: ösztöndíjjal, pályaorientációs foglalkozásokkal, kérdőívekkel, melyek mind a szakképzést preferálták. Pedig a gyerekek és az ország számára az általános műveltség is fontos, a gimnázium után pedig szélesebb a lehetőség a felsőfokú tanulmányok megválasztására.
A továbbtanulási döntés egész életre szól, ezt nem írhatja felül a gazdaság pillanatnyi igénye.
Vonják vissza a felvételi korlátozást, ne akarják újabb mesterséges akadályokkal nehezíteni a gimnáziumokba való bejutást, és teremtsék meg széles körben a minőségi gimnáziumi képzés és szakképzés feltételeit, hogy minden gyerek a számára leginkább megfelelőt választhassa - szabadon!
Tapasztalatok, vélemények:
Lányom most jelentkezett 8 osztályos gimnáziumba. Eddig 2 osztály indult 34 fővel, idén már csak kettő 28 fős osztály lesz. 12 tehetséges gyereket megosztanak a lehetőségtől. :( A ponthatárt az eddigi 50-ről 70-re emelték. Szülő, Pest megye |
Sok tehetséges tanuló nem jut majd be így a gimnáziumi képzésbe. Ebben a korban még nagy szükség lenne az általános műveltség magasabb szintű alsajátítására. Szakképző iskolában tanító ismerősömtől tudom, hogy mekkora probléma a szakmai feladatok megértése, mert az oda érkező diákok már az általános iskolában sem kapták meg a megfelelő oktatást. Súlyos szövegértési, rajzértelmezési problémáik vannak a logikus gondolkodás kialakulásának hiányában. ha gyakorlatra mennek, az ott dolgozók inkább azt mondják, hogy ne nyúljanak semmihez, nehogy kárt tegyenek benne. Milyen szakemberek lesznek ezekből a fiatalokból? Gimnázium után sem tanul mindenki tovább egyetemen, főiskolán. Utána is szerezhet még szakmát, s korban már sokkal érettebb, felelősségteljesebb. Van, aki már elkötelezett egy-egy szakma iránt, de, aki még nem tudja mi szeretne lenni, nem biztos, hogy jó elköteleződni valahová. Szülő, Hajdú-Bihar megye |
Aki szakképzőbe szeretne járn, azok menjenek, de az legyen minőségi és jó képzés. Aki pedig gimnáziumba azoktól ne vonják meg a lehetőséget minden féle szankciókkal! Szülő, Borsod-Abaúj-Zemplén megye |
Sajnos pont aktuális . Gyermekünk rosszul megírt felvételin nem érte el a 40 pontot így nem mehet szóbeli meghallgatásra . Amúgy 4/40 és átlaga . Rossz napja volt 😱 Szülő, Baranya megye |
Felelőtlen és erőszakos megoldásnak tartom azt, hogy a kormány a gyerekeket mesterségesen, bármilyen megoldással, egyoldalúan a szakképzésbe akarja kényszeríteni a gyerekeket. Hiszek abban, amit Széchenyi István megfogalmazott, hogy "Egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlik." Erőszakkal ne térítsék el a gyerekeket a szakképzésbe (ahova szintén jól képzett emberek kellenének...), mert ha nem lesznek diplomásaink, akkor nem lesznek tanáraink, orvosaink, mérnökeink, művészeink, és csak a középkorba fogunk visszahullani. Szülő, pedagógus, Bács-Kiskun megye |
Az email címeket bizalmasan kezeljük, értesítéseinkről bármikor leiratkozhat. Részletes adatvédelmi tájékoztató itt.