Szülőként és pedagógusként közösen tiltakozunk az óvodákat és iskolákat sújtó rendszerszintű problémák ellen. A tiltakozást a térképen elhelyezett felkiáltójelek és szöveges vélemények jelképezik, csatlakozni a lenti űrlap kitöltésével lehet.
A magyar közoktatást, óvodáinkat és iskoláinkat súlyos rendszerszintű problémák sújtják, a pedagógusok anyagi és szakmai megbecsülése elmaradt, a pedagógushiány igazi vesztesei a gyerekek. Az értelmetlenül túltolt központosítás és a szakmai párbeszédet figyelmen kívül hagyó kormányzati döntéshozatal tovább súlyosbította a bajt. Szenved a magyar oktatás, szenvednek a gyerekek! Változásra van szükség! Szülőként és pedagógusként közösek az érdekeink, közösen emeljük fel szavunkat a gyerekek jövője mellett, a szakmaiatlan kormányzás ellen.
Ha egyetért azzal, hogy változásra van szükség az oktatásban és a gyermekvédelemben, csatlakozzon a lenti rövid anonim űrlap kitöltésével! Fogjunk össze és hallassuk a hangunkat, képviseljük gyermekeink érdekeit! Kérjük, mint csatlakozó tiltakozásként Ön is helyezzen el egy piros felkiáltójelet a térképen, és röviden írja le, tapasztalatai alapján milyen problémák sújtják a gyerekeket! Bár a problémákat azonnal megoldani nem tudjuk, de aktív részvételünkkel valamennyien tudunk segíteni abban, hogy minél többen tudjanak a bajokról, és ezzel közelebb kerülünk a pozitív változáshoz.
Vélemények a már csatlakozott résztvevőktől Összesen 2445 vélemény
A gyermekeim bölcsődés- és óvodás évei alatt szinte folyamatosan cserélődtek körülöttük a pedagógusok. A felmondások hátterében nagyrészt egzisztenciális problémák álltak (értsd: pénztárosként többet lehet keresni). Egy esetben a megüresedett helyet egy év alatt sem sikerült betölteni. Több állami és magán intézményben is "megfordultunk ", az előbbiek kb. felében folyó nevelési tevékenység alig nevezhető többnek gyermekmegőrzésnél. A bölcsődei kapacitások látványosan szűkösek, közben a kormány egy évtizede igyekszik serkenteni a családalapítást szóval és újraelosztással. Az elemi iskolák is látványosan alulfinanszírozottak, közhely, de nem jut WC papír a mosdókba. A központosított tankönyvpiac a kezdetektől fogva egy csőd, szerencsére van példa rá, hogy egy osztályközösség összedobja a pénzt rendes, minőségi tankönyvekre. A járványkezelést az iskolák esetén sem vette komolyan a kormány, a jelenléti oktatás erőltetése, a tanári kar és a tanulók rendszeres tesztelésének hiánya, és egyéb teljesen félrement intézkedések látványosan hirdetik a kormány és az oktatásirányítás inkompetenciáját. Masszívan ellenzem az oktatási intézmények és feladatok egyházi kézre átjátszását, valamint a magánoktatás szabályozási és bürökratikus eszközökkel történő fokozatos ellehetetlenítését is.
Szülő, Budapest XI. kerület
Mi lehet az országban, ha az egyik leggazdagabb városban is létszámhiány van?
Szülő, Tolna megye, járás: Paks
Mind a pedagógusok, mind a gyermekvédelmi szakemberek nagy része rendkívül rossz minőségű. Azért kéne, hogy sokkal több fizetést és nagyobb szabadságot kapjanak, mert vonzóbbá válna a pálya a jobb képességűek számára, és talán egy idő múlva a mostani rendkívül rossz minőségű pedagógusok lecserélődnének. Tisztelet a kivételnek, ők meg megérdemlik a kobb körülményeket.
Szülő, Budapest XIII. kerület
Lesújtó, elkeserítő, felháborító a helyzet! Legyél tanár, diák, szülő...😡
Szülő, pedagógus, Budapest IX. kerület
Jelenleg GYESen lévő pedagógus vagyok. Követem a történéseket. Egyre szomorúbban. Nem érzem azt, hogy a gyerekeken és néhány szülőn kívül hálásak lennének azért, amit naponta teszünk. Jó, ezzel nem vagyunk előrébb, de ahhoz, hogy a pályán maradjon valaki, fontos. Nem tudom, hogyha odajutok, hogy vissza kell térjek, akkor valóban visszatérek a katedrára. A terv az, hogy igen, de ahhoz szükségesek a változások. Jó lenne, ha a hivatásom meg lenne becsülve. Reményik szavaival élve, amit én mottómnak is tartok: "Egy lángot adok, ápold, add tovább és gondozd híven. "
Pedagógus, Pest megye, járás: Szentendre
A heti óraszám túl magas - tanárnak is, diáknak is! A szaktanárok hiánya elképesztő méreteket ölt! A Nemzeti Tanterv nem kicsit sem diákbarát, túl sok lexikális tudás, kevés kreatív probléma megoldás. A tanterv betartása a tanári szabadság teljes korlátozása. Vannak jó példák a változtatásra az alternatív típusú oktatásban: epochális oktatás, összefűzhető tantárgyak, tanuló csoportok, osztályozás helyett szöveges értékelés stb. A jelenlegi rendszer tarthatatlan, nem elég rugalmas, követi a 21. századi követelményeket, a túlzott adminisztráció felesleges leterhelés a pedagógusoknak. A fizetések elkeserítően alacsonyak, a tanári szakma semmilyen elismertséggel nem jár, nincs megbecsülése a jó és színvonalas munkának.
Szülő, Pest megye, járás: Monor
Gyermekeim középsikolások. Korábban is, de itt aztán maximálisan érzékelhető, hogy milyen szinten férkőzött be a politika az iskolákba. Itt is - mint bárhol máshol is - jellemzően nem szakmai tapasztalat, inkább pártállás a mérvadó az igazgatók kiválasztása esetén. Ebben a két középiskolában tanárhiányról nem, jó, felkészült pedagógushiányról annál inkább be tudunk számolni, legyen az friss diplomás ill. sokéves tapasztalattal rendelkező.
Szülő, Hajdú-Bihar megye, járás: Debrecen
Szaktanár hiány, nevetséges fizetés, túlterheltség, a megbecsülés hiánya.....sorolhatnám. De kiemelném a gyerekek olyan szintű túlterhelését, amely később akár súlyos lelki- fizikai problémákhoz vezet. Hatalmas, felesleges tananyag, használhatatlan tankönyvek, a végeredmény:kevés használható tudás. Részemről a 150-200 oldalas általános iskolás könyvekből maximum 25 oldalnyi lényegét írnék. A többi kutatás, önálló ismeretszerzes, amire később szüksége lesz.
Szülő, pedagógus, Tolna megye, járás: Szekszárd
Sajnos túlterheltek vagyunk. 3 óvodapedagógus hiánya miatt szeptember úgy fogja indítani a vezető, hogy két csoport mini - kicsi gyerekekhez egy óvodapedagógus és egy dadus lesz.Talán lesz pedagógus asszisztens is mellette, de az nem biztos. Pelenkás gyerekek lesznek és persze nincsennek tárgyi feltételek se meg hozzá.24 gyerek lesz.Elvárja, hogy készítsünk az egyedül levő óvónő kézzel készített fogadó ajándékot és későbbre születésnapi ajándékot.Az önkormányzat ad bizonyos pénzösszeget, amelyet szempontok szerint ki lehetne osztani az óvodapedagógusok között,de olyan szempontsort írt amely csak a vezető szubjektív megítélése mellett lesz kiosztva, tehát ha abba a 4 puncsos ember közzé beletartozol, akkor kapsz belőle vagyis a felsőbb 4 ember kap belőle. Nincsen színes fénymásoló,és semmilyen szakmai könyv megújítás ezeket is saját pénzből veszed.Sokszor nyúlok a saját pénztárcámhoz, hogy legyen pluszba a csoportnak akár vizuális eszköze,bábjai.Nagy a feszültség,mivel gyenge a vezető minden dajka veszekszik egymással hisz a vezetőségtől se kap segítséget.Szinte elvárás, hogy te a lelkiismeretedre alapozva maradtál ha nincs délutános, mert senki nem küldés oszt be oda senkit. A hétvégéken sokszor kényszerítve vagyunk, hogy részt vegyünk a programokon, hisz ha nem veszel részt, akkor kilógsz a sorból és persze esetleg egy szabadnap jár érte, de azt csak akkor veheted ki amikor mondják.Kifelé mutogatás megy és senki nem törődik vele, hogy miből van az a papír és egyéb..A fenntartó szinte semmilyen szinten nem törődik az intézménnyel.Például nincs kertészünk és helyette a dadusok ásózzák a homokot és locsolják a homokot vagy az óvodapedagógusok. A szülőknek minden megvan engedve és ha egy is persze jogtalanul a butaság kategóriájában valamit szól már az óvodapedagógus megvan rángatva.. Szinte mindenki magánál hordja a felmondó levelét..
Pedagógus, Fejér megye, járás: Mór
A mi városunkban is (Dorog) igen nagy a tanárhiány. Most láttam az egyik általános iskola hirdetését, ahol gyakorlatilag az összes tantárgyra keresnek szaktanárt. A lányom iskolájában is szinte hetente változik az órarend, tanárhiány miatt. Aggódom, hogy a "helyettesítő " tanárnak mennyi energiája, ideje, idegrendszere van, hogy minőségi oktatást tartson. Aggasztó a cinizmus ami az oktatás, a pedagógusok problémáit körülveszi a politika részéről. A bérezést nem is magyaráznám, csak annyi, hogy a környéken lévő gyárakban, olyan állásoknál, amit úgy hirdetnek, hogy "nincs tesztírás ", tehát szinte analfabéta szinten lehet bruttó 400-500e forintot keresni és nyilván nem azt sokallom. Aki a lányomat tanítja, annak ne legyen megélhetési és anyagi gondja. Tudjon teljes energiával, szívvel-lélekkel a gyerekekkel foglalkozni.
Szülő, Komárom-Esztergom megye, járás: Tatabánya
Nincs megfelelő és elegendő pedagógus, egyre romlik az oktatás minősége, gyerekeink jövője kilátástalan. A segítő munkatársakat agyon terhelik, nulla megbecsülés és fizetés.
Szülő, pedagógus, Veszprém megye, járás: Veszprém
Minden követelésükkel teljesen egyetértek! Én már nyugdíjas vagyok, de az unokáim elszenvedői a dilettáns, erőszakos felsővezetői tevékenysége következményeinek!
A pedagógusok sokszorosan túlterheltek. Mivel kevesen vannak, nagyon sok helyettesítést rónak ki rájuk. A német órát néha olyan tanár tartja a gyerekeknek, aki nem is beszél németül. Gyógypedagógus, logopédus? Ugyan már, csak az SNI státuszú gyerekek jogosultak iskolán belül ellátásst kapni (ha van éppen szakember). Amúgy lehet vagy magánba hordani, vagy kivárni a fél éves várólistát a pedagógiai szakszolgálatnál, ahova szintén be kell hordani iskola után. Amíg a pedagógusok bérét, helyzetét nem rendezik, ez nem fog változni. Senki sem fogja éhbérért ezt a nehéz szakmát választani.
Szülő, Baranya megye, járás: Pécs
Az egyik legjobb gimnáziumba jár a fiam, ahol két éve nem tudnak betölteni két teljes matematika tanári állást, akkor milyen lehet a helyzet máshol? Felháborítónak tartom, hogy egy pályakezdő pedagógus bérét évekig ki kell egészíteni a minimálbérre 6 év egyetem után. Az én gyerekemnek már csak néhány év van hátra, de mi lesz a következő generációval, őket ki fogja tanítani?
Szülő, Bács-Kiskun megye, járás: Kecskemét
Se fizetés, se infrastruktúra, se autonómia! Gyalázat
Látom, érzékeljük közvetetten és közvetlenül is a rendszer problémáit (pedagógus hiány, pályán maradó pedagógusok emberfeletti küzdelmei, merev, felülről irányított, rugalmatlan keretek, gyermekellenes követelmények, elavult szemlélet, gyakorlatiasság, életre nevelés, kreativitás, önálló gondolatok, rendszerkritika hiánya, megfélemlítés, beletörődés, közöny...)
Szülő, Budapest XIV. kerület
Nincs jól működő gyermekvédelem
Szülő, Somogy megye, járás: Kaposvár
Lelkiismeretes, gyerekszerető, elhivatott tanár ismerőseim gondolkodnak pályamódosításon elkeseredésükben... Miért üldözik el a pedagógusokat azzal, hogy semmibe se veszik őket?! Tényleg a racionális és kritikai gondolkodásra képtelen tömegek “kinevelése” lenne a cél...? Elfelejtettük volna, hogy “egy nemzet ereje a kiművelt emberfők sokaságában rejlk”? Azonnali 100%-os béremelés szükséges, hogy a tanárhiány ne fokozódjon aggasztóan gyorsuló mértékben. Érdemi javuláshoz, méltó megbecsüléshez, és nem utolsósorban ahhoz, hogy a legtehetségesebb fiatalok számára is vonzó legyen a jövő nemzedék oktatásán-nevelésén munkálkodni, ennél is többre és nem csupán fizetésemelésre lesz szükség!
Szülő, Budapest XVI. kerület
Szeretném ha elismernék az óvónők, pedagógusok munkáját! Szerencsénk volt ez idáig, kivételes pedagógusokkal hozták össze az égiek a lányaimat, nem tudok elég hálás lenni! De több ízben tapasztalom,hogy ahelyett hogy a megbecsülnék Őket, erőjátékot űznek, inkább lenyomják őket, szőnyeg alá söprik a problémákat vagy álproblémákat csinálnak! Miért? Miért kell a gyerekeket tönkre tenni? Mert ennek akárhogy is, ez a hozadéka. Annyira a családokat erősítik, akkor miért nem akarnak a pedagógusok problémájára megoldást adni? Nagyon-nagyon elszomorító!
Pedagógus, Budapest XVIII. kerület
A pedagógus feladata nemcsak tanítani, hanem támogatni és segíteni a rábízott gyerekeket az előrejutásban. Fáradt, napi gondokkal küszködő pedagógusokkal ez nehezen kivitelezhető. Ráadásul fiatalként azt látni, mennyire senki és semmi nem számít, csak a hatalom, borzasztó káros az egész társadalomra.
Szülő, pedagógus, Pest megye, járás: Dunakeszi
A 28 as létszámú óvodai csoportot 2. éve nevelem egyedüli óvónőként. Segítségemre van egy állandó peadagógiai asszisztens aki a gyerekek gondozásában jelen van. A gyermekekről a jellemzést, fejlődést, fejlesztést egyedül viszem és mindezeket dokumentálom. Úgy érzem nincs megbecsülve a munkám sem erkölcsileg sem anyagilag. Ezeken felül már nem tudom hanyadszorra kell újra és újra bizonyítanom, hogy jó pedagógus vagyok. Óvodapedagógusi és hitoktatói diplomámmal. Míg férjem egy dimplomával soha nem kellett számot adniai újra a szakmai tudásáról és nem mellesleg 4x annyit keres mint én 2 diplomával több tucatnyi továbbképzéssel, úgy hogy elvileg egyenjogúság van férfi és nő között. Ő tud menni kirándulni, nyaralni a gyerekeinkkel, míg én sokszor a továbbképzések, portfólió írás miatt lemaradtam. Nagyon elszomorító, elgondolkodtattó. Ha nem történik valami előre lépés a pedagógusoknál erkölcsileg és anyagilag akkor más területen próbálom ki magam. A saját gyerekeink mar lassan nélkülöznek és hátrányos helyzetűekké válnak.
Pedagógus, Bács-Kiskun megye, járás: Kecskemét
Alacsony bérek, túlterhelt, kiégett pedagógusok, tanárhiány, túlzott adminisztráció, egyen tankönyvek, korszerűtlen tananyag, magas osztálylétszámok, .....
Minden nap tapasztalom a munkam során a hiányosságokból adódó problémákat.
Pedagógus, Budapest IV. kerület
Áprilisban felmondtam, elhagytam a pedagógus pályát, óriasi a leterheltség, magasak az óraszámok tanárnak diáknak egyaránt, nulla megbecsülés, rabszolgamunka, 21 év után 210 nettó...
Szülő, pedagógus, Baranya megye, járás: Pécs
Az oktatási rendszer elavult, problémamegoldás helyett a lexikális tudásra helyezi a hangsúlyt. A tanárok - akik a felnövő nemzedéket tanítják - nincsenek megbecsülve, ezért sok az idős és a pályára nem való fiatalabb tanár az iskolákban. A jó tanárok meg reggeltől estig dolgoznak, hogy megéljenek, vagy megélhetési gondok miatt elhagyják a pályát. Véleményem szerint ezt a szakmát kellene a legjobban megfizetni, mert az ő munkájuk nagyban befolyasolja az ország jövőjét!
Szülő, Budapest IV. kerület
Ha vágóhídon az oktatás, a nemzet süllyed el. Hogyan lehet nemzeti egy kormány, ha oktató tanárait, nevelőit nem becsüli? Miért tiporják sárba Széchenyi örökségét: A nemzet erejet a kiművelt emberfők adják. Szülőként ma azt látom, hogy aggódom két kisgyermekem jövőjéért: ki fogja tanítani őket? Szülőként azt látom, hogy a Hornk kormány egyik kormány sem becsüli pedagógusait, lábtörlőnek használják és bűnbaknak. Szülőként azt látom, hogy bárhol nagyobb anyagi, erkölcsi és társadalmi megbecsülést lehet elérni, mint az oktatásban. A 24.órában vagyunk. Megértem, ha szeptemberben nem nyitnak ki au iskolák. Ez az embertelen bánásmód nem mehet így tovább! A sztrájk alapjog.
Szülő, Pest megye, járás: Érd
tanár helyett már az iskolában fellelhető összes "szabad " embert kell beültetni órára, helyettesíteni. tudom, csináltam hónapokig közfogisként. ez nem vezet jóra! a tanárok fáradtak, ingerültek. ez tűrhetetlen! igenis jár nekik a lelki és anyagi megbecsülés!
Szülő, Borsod-Abaúj-Zemplén megye, járás: Miskolc
A jelenlegi "oktatáspolitika " már rövid távon is katasztrófához vezet. Frekventált településen élek és tanulnak a gyerekeim, itt MÉG nem érezhető a probléma. Szeretném, ha a pedagógusokat anyagilag is megbecsülnék, mert csak így várható, hogy minőségi legyen az oktatás, egyáltalán legyen oktatás pár év múlva is...
Szülő, Heves megye, járás: Eger
Én nem élek már Magyarorszàgon, de rokonaim, barátaim is szülők és, csatlakozásommal őket szeretném támogatni. Szeretném megjegyezni, hogy a tanárhiány nagyon nagy probléma Franciaországban is. Ugyanúgy kevés a tanárok fizetése, fáradtak és depressziósak. A szakma nem érdekli a fiatalokat és a covid alatt is nyugdíjasokat hívtak helyettesíteni. Persze tudom, hogy Magyarorszàgon még ennél is kényesebb a helyzet. Nagyon örülök, hogy a magyar pedagógusok bátran kiállnak és tiszta szívből remélem, hogy elérik céljukat!
Szülő, Pest megye, járás: Cegléd
Négy gyerekes szülőként, pedagógus barátokkal, ismerősökkel rendelkezve látom a helyzet súlyosságát.
Kénytelen vagyok alapítványi intézménybe járatni a gyermekeimet, hogy megfelelő nevelésben és oktatásban részesülhessenek. Én magam pedig magánórákkal kell kiegészítsem a jövedelmem pedagógusként.
Szülő, pedagógus, Pest megye, járás: Érd
Szülőként és pedagógusként is látom a leterheltségét, sokszor a kiégést. Nincs sehonnan, semmilyen irányból megbecsülés, nincs eszköz, amivel nevelhetünk, de az oktatáshoz sem megfelelő. A tankönyvek hagynak némi kívánnivalót maguk után, a felszereltség egy osztályteremben nem megfelelő, igen sok intézményben az oktató/pedagógus vigyen saját digitális eszközt, ha azzal akar dolgozni (mert nem kap minden iskolatílusban dolgozó). Gyakorlatokhoz nincs megfelelő háttér biztosítva (eszközök, anyagok). X oldalt lehet egy hónapban másolni. Lehetne végtelenségig sorolni... Papíron lehet, sőt biztos, hogy minden sokkal szebb, de a valóság mást mutat. Viszont amikor ellenőriznek, akkor a negatív dolgokat el kell ám fedni... A megélhetéshez plusz óraadói állásokat vállal rengeteg kolléga nevetségesen alacsony óradijakert, sokszor nem helyben.
Egy óvodás és egy kisiskolás gyermekem van. Testvéreim révén a családban a tanítónőig az egyetemi tanárig van pedagógus. Testközelből látom a túlterheltséget, a stresszt, a megbecsülés hiányát és az alulfizetettséget, napjaink Magyarországának érzelmi és anyagi élhetetlenségét. Ha a pedagógusnak álló emberek nem szeretnék nagyon a gyerekeket és ezt a csodás szakmát, és nem éreznének elhivatottságot, ami ellensúlyozza a szakmával járó negatív körülményeket, akkor ma már nem lennének óvódapedagógusok, fejlesztőpedagógusok, tanárok az intézményekben.
Szülő, Budapest XI. kerület
túl sok, ráadásul elavult, felesleges, rosszul strukturált tananyaggal kell megküzdeni pedagógusként és tanulóként egyaránt
Szülő, Pest megye, járás: Gödöllő
Mindenki kap béremelést, támogatást, nyugdíjnövelést, családtámogatást, de a pedagógusok mindig hátrányt szenvednek.Ezen változtatni kell.
Szülő, Baranya megye, járás: Pécs
Borzasztó, hogy milyen állapotban van az oktatási rendszer. A pedagógusok bére, megbecsülése is szörnyű. Sok pedagógus megy nyugdíjba, nem lesz aki színvonalasan tanítson. Nagyobb bért és megbecsülést a gyerekeink jövője érdekében!
Szülő, pedagógus, Budapest XIII. kerület
A helyzet katasztrofális!!! Ébresztő!
Szülő, pedagógus, Vas megye, járás: Szombathely
Szörnyű nézni milyen fizetésért dolgoznak a tanárok. Ismerettségi körünkben több tanár pár is van, akik egyszerűen nem tudnak kijönni egy hónapban csak a minimális szükségleteik kielégítésével és folyamatosan tartozásokba vannak, pedig lelkiismeretesen dolgoznak nap mint nap, az 5 év egyetemről nem is beszélve.
Szülő, Budapest XI. kerület
Nyugdíjas pedagógus vagyok,40 évet oktattam-neveltem ugyanabban az iskolában.Teljes mértékben átérzem a kollégák, szülők, gyerekek problémáit, hiszen nagyszülő is vagyok.Túlterhelt, admisztrációs feladatokkal leterhelt tanítók, tanárok, lexikális, időnként nem az életkoruknak megfelelő tananyaggal "megpakolt "diákok, fáradt, ideges szülők.A pedagógus kevés szabadságot kap ahhoz, hogy osztályhoz, csoporthoz igazítsa a tananyag egy részét.Hiányzik a tankönyvekből a korszerű, mai és jövendő életre nevelés,logikus gondolkodásra tanítás.Az elismerésről még nem is beszéltem. Sem anyagilag, sem erkölcsileg nincs pedagógus elismerés, pedig ahogy a gyermeknek jólesik a dícsérő szó, tisztelet, úgy a pedagógusnak is.Miért is jelentkezzen egy fiatal erre az egyáltalán nem könnyű, de sok-sok örömöt adó pályára? Annyi jó példa van jól irányított, eredményes oktatásra Európában.Lengyelország 10 évvel ezelőtt ott állt, ahol ma mi.Azóta kétszer annyit fejlődött az oktatás, mint nálunk, meg is van az eredménye. Nem szégyen másoktól tanulni. A finn példát már nem is akartam megemlíteni.Mi lesz a gyermekeinkkel, unokáinkkal?A gyermekek színvonalas oktatása, nevelése nélkül hova jut nemzetünk?Ahogy a diákok írták plakátjaikra, ŐK LESZNEK A JÖVŐNK!
Pedagógus, Bács-Kiskun megye, járás: Kalocsa
Nekem csak az a gondom ezzel a rendszerrel, hogy kötelező. Szép dolog, hogy a gyerekeket integrálni akarják, csak elfeledkeznek arról a rétegről, akik nagyon sokat vesztenek ezzel az leintegrálással. Ezt a nyomort megélni majdnem olyan, mint egy háborút megjárni, 18+-os, nem gyereknek való!
Diák, Baranya megye, járás: Pécs
32 gyerek egy kis csoportban..Túlterhelt óvónők, dajka.
Szülő, Győr-Moson-Sopron megye, járás: Kapuvár
A gyermekvédelmi rendszer fejletlen, sokkal szigorúbban kellene szabályozni a területet. A tanárok túlterhelve, gyerekek szintén.Amióta a KLIK van borzalmasak a körülmények, elmúlt az iskolák önállósága, a vezetők vagy a fidesz emberei vagy ki vannak herélve és a rendszert szolgálják ki. Nem jó ez sem a gyerekeknek, mert sajnos rajtuk csapódik le minden. A gyalázatos pedagógus bérekről meg ne is beszéljünk!Szégyen az egész, főleg hogy volt vezetőként és pedagógusként láttam a problémákat......ott is hagytam a pályát.....egyelőre. Ám tudom, hogy fantasztikus tanár kapacitásunk van. Semmi nem tart örökké, ennek a rendszernek is vége lesz egyszer!!Reméljük mielőbb, mert így is már rettenetes károkat okoztak!!
Pedagógus, Vas megye, járás: Körmend
Leterhelt pedagógusok, rengeteg gyermek, rengeteg problémás gyermek. Felesleges adminisztráció.
A gyerekek személyes fejlődésétől fontosabb, hogy az órán a tanítás helyett a Kréta legyen bekönyvelve - tehát a jó tanár mérőszáma ma az, hogy időben felvitte-e a minimális rugalmasságot és tanulóközpontúságúságot is nélkülöző központi tanmenetet. Az iskolák vezetőségéből kiveszett a képzettség/motiváció/alkalmasság/hit, és ezt a gyerekek látják a legpontosabban.
Pedagógus, Bács-Kiskun megye, járás: Kalocsa
Gyógypedagógusként a főállásom mellett megbízási szerződéssel plusz órákat vállalok, integrált SNI gyermekek fejlesztését végzem. A kapott órabér a benzinköltséget épphogy fedezi. Tulajdonképpen önkéntes munkát végzek. De ha visszamondom, a gyógypedagógus hiány miatt a gyermekeknek speciális iskolába/óvodába kellene járnia...
Pedagógus, Vas megye, járás: Szombathely
Az én gyerekem iskolájában a pedagógusok meg vannak félemlítve. Nem mernek hangot adni a véleményüknek, sztrájkra meg még gondolni sem mernek. Pedig iszonyatosan leterheltek, ráadásul borzasztóan rossz tankönyvekből kell, hogy tanítsanak és felsőben szaktanárhiány van. Mindezek mellett megalázóan alacsony a jövedelmük.
Szülő, Pest megye, járás: Monor
A pedagogusok leadjak az anyagot de nem oktatnak .8. ba a fiam 7. konyvekbol tanul mert le vannak maradva..Ja meg 4,5 gyermekemet magantanarhoz kell jaratnom 2500ft/ora matekbol mert a pedagogusok szerint nincs ido a felzarkoztatasra.22 gyerek 1 osztalyba 18db 1 es temazaro matek doganal..Na ne hogy mindenki hulye...
Szülő, Zala megye, járás: Lenti
Túlterhelplt pedagógusként egy halom lexikális dolgot kellene megtanitsak. Közben pszichológus vagyok,pótanya,titkárnő,versenyre készítek fel,tábort szervezek,adminisztrálok...Közben elvész a legfontosabh,a gyerek! Rossz tankönyvek,poroszos módszer,magas óraszám. Szeretem a hivatasom és tanítani akarok,csak nem mindegy hogyan! A gyerekek pedig tanulni akarnak,de nem így!
Szülő, pedagógus, Békés megye, járás: Békéscsaba
Az egész oktatási rendszer elszomorító. Szeretnénk önállóan gondolkodni tudó gyermekeket nevelni. Kell a változás, mert mindenki nem hagyhatja el az országot. Siralmas, ami itt megy.
Szülő, Somogy megye, járás: Siófok
Túlterhelt pedagógusok. Rengeteg gyerek, kevés óvónő, kevés program (a személyi feltételek nem megléte okán). Elmarad az élmény, dübörög a kötelesség - olykor értelmetlenül, feleslegesen. Élményalapú oktatást a gyerekeknek, szabad tankönyvválasztást a tanároknak! Kevesebb órát, több játékot!
Szülő, pedagógus, Pest megye, járás: Érd
4 diplomám van 3 egyetemi és egy főiskolai. 30 éve tanítok és4 gyermekem van .Három iskolában tanítok. pont. A régi tanítványaim akik a kukás autón, Hankock-ban ...bárhol dolgoznak többet keresnek mint én. Ennek valahol örülök. Nekem maszekolnom kell (fizikai munka 2 helyen), hogy úgy éljek ahogy szeretnék. De mégsem élek úgy , mert nem vagyok eleget a családdal. Mindenki azt a következtetést vonja le amit ő lát ebben a helyzetben. Én kétségbeejtőnek tartom.
Szülő, pedagógus, Fejér megye, járás: Dunaújváros
33 éve vagyok a pályán, 3 diplomával. Minősültem, de minek???!!!! Értelmetlen, hónapokig írogattam, a családomtól elvéve az értékes időt. Az irdatlan dokumentáció, amit kérnek (a dokumentációnak is legyen dokumentációja). Egy óvodapedagógus egész nap fejleszt,nevel, oktat - még akkor is, ha ez egy külső szemlélőnek láthatatlan. Elmentem vidékre dolgozni a városi burleszkből elegem lett. Nem szeretném a pályát elhagyni, csak engedjenek(hagyjanak) nyugodtan (lehetőleg elfogadható bérért) dolgozni. A városban erre esély sem volt. A 40 órába és azontúl is, minden plusz munka belefért. Lassan elérünk odáig, hogy minden fontosabb, mint maga a GYERMEK.
Pedagógus, Zala megye, járás: Nagykanizsa
Pedagógusként óriási elvárást érzek a társadalom/szülők részéről, hogy a nevelési és az oktatási munkát is magas színvonalon végezzem, akkor is, amikor jól látható, hogy a szülői házban nem végezték el az alapozó munkát (gyakran a szülők sem tudják már, mi is lenne a dolguk!....és sajnos az óvónők sem!) Közben rengeteget órát kell helyettesítenem - ingyen + kötelező továbbképzések -saját pénzből... A gyerekeknek -elsőben is van már 6 órájuk...hatástalan, amit ilyenkor csinálunk, A tananyag nem alkalmazkodik a kompetenciamérésekhez, nem is próbál a megváltozott világhoz alkalmazkodni. Módszertani kultúra a béka s... alatt.A tantestület fele 50+ -os, alig jön/marad fiatal...
Szülő, pedagógus, Budapest XVIII. kerület
Az elmúlt években olyan nagy leterheltséget jelentett a pedagógushiány, hogy a minőségi oktatás rovására megy. Bármennyire is szeretnénk felkészülten, kipihenten, boldogan bemenni minden reggel, a folyamatos problémák, nehézségek megnehezítik a mindennapokat. Próbálnál modern, interaktív órával készülni, hogy a gyerekek is élményként éljék meg a tanulást, de az informatikai eszközök elhasználódtak, hiányoznak, borzalmasak. Ha bármilyen szemléltető eszközre van szükséged szerezd be magadnak, oldd meg. A magas óraszámok mellett rengeteg az adminisztratív feladat, elképesztő az oktatási anyag mennyisége. Az egész év egy nagy rohanás a gyereknek, pedagógusnak, nehéz élményt adni, picit egymásra figyelni közben. Pedig a gyerekekre sokkal több figyelem kellene.
Pedagógus, Budapest XIII. kerület
Először is: nem volt pedagógus béremelés. Béremelés az, ha ua. munkáért több pénzt kapok. Itt viszont 50%-kkal emelték a bért de a munkaidőt is. Ráadásul elvették a cafeteriát, ruhapénzt, túlórapénzt, jutalmat stb... Tehát bércsökkentés volt. Ráadásul a kormány becsapott minket, hiszen azt ígérte 2013-ban, hogy a mindenkori minimálbér lesz a kivetítési alap, erre 2014-ben ennek ellenkezőjét szavazták meg. Tehát ha tartanák magukat az ígéretükhöz, akkor most 100%-os béremelés kéne. Az utóbbi két 10%-os "emelés " is hazugság, hiszen az csak pótlék, ami bármikor visszavonható. Pedagógus bérből (asszonykám is dadus) 2 gyerek és hitel mellett napról napra élünk, nyaralni nem tudunk elmenni, hobbira sem telik, ha valami meghibásodik akkor bizony gond anyagilag a javíttatása. Most végzem a Károlit (3. diploma, óvodapedagógus) és a következőt tapasztaltam: Mi kezdtünk majdnem 100-an, annak a 30%-a lemorzsolódott, a maradék felének csak a diploma kell, és aki el is helyezkedik a szakmában, 30%-a otthagyja. És hogy hogyan hat a szakmára??? Úgy hogy most 70%-kkal kevesebben indultak az első évfolyamon mint 2 éve!!!! lesz itt gond!!!!
Szülő, pedagógus, Pest megye, járás: Monor
Semmi jót nem tudok mondani. Eszközhiány, túlterhelt tanárok, folyamatos helyettesítések, nevetséges órabérek. A gyermekvédelmi rendszer mindenki érdekeit nézi, csak éppen a gyermekét nem. Mindennapos problémák: nincsenek interaktív táblák, elavult informatikai eszközpark, melynek javíttatását sem lehet megoldani. Átgondolatlan utasítások tömkelege. Karbantartási feladatok egyáltalán nem megoldottak sem anyagi téren, sem kivitelezői téren. "Oldd meg, ahogy tudod! " "Kérj segítséget a szülőktől! " De meddig?
Szülő, pedagógus, Vas megye, járás: Szombathely
Nagy a pedagógushiány, nem szaktanár tanít egy-egy tantárgyat, rengeteg helyettesített óra, alacsony színvonal, pedagógusnak nem alkalmas tanárok, leterhelt diákok...
Szülő, Pest megye, járás: Vác
Elfogadhatatlanul alacsonyak a bérek, több segítő szakemberre van szükség: a gyermekek egyéni fejlesztése nincs megoldva.
Pedagógus, Budapest VIII. kerület
Az egész oktatási rendszer rohad és mi (pedagógusok, szülők) asszisztálunk hozzá. 100 évvel ezelőtt is ugyanez volt a felállás mint most, frontális osztálymunka, a tanár a padban ülő gyerekeknek próbálja megtanítani az anyagot több-kevesebb sikerrel. Nézzünk szét! 100 év alatt minden fejlődött, elektromos autók, okos otthonok, Marsjárók, csak az oktatási rendszerünk nem, ami iszonyat szomorú. Ezzel az oktatási rendszerrel a gyerekektől a gyerekkorukat vesszük el, azokat a tulajdonságokat írtjuk ki belőlük, ami a legfontosabb, a tanulás szeretete, nyitottság a világra... Az oktatásiirányítás feladata az, hogy birkákat képezzünk, olyan embereket, akik ha majd elhelyezkednek egy német autógyárban dolgozni, akkor nem tiltakoznak, nem gondolkodnak, nem kérdeznek és nincs magas bérigényük sem, mi ehhez asszisztálunk sajnos, tisztelet a kivételnek! A kormánynak és a tankerületeknek minden számít, csak a gyerekek és a pedagógusok nem. Az iskolaigazgatók egyszerű pártkatonák, akiknek csak annyi a dolguk, hogy teljesítsék a tankerület parancsait és minden agyatlan intézkedést letoljanak a sok birka pedagógus torkán. A pedagógusok életszínvonalának rendezése láthatóan utolsó szempont ebben a rendszerben, nincs szükség önállóan gondolkodó, kritikus emberfaragókra. Fiatal pedagógusként semmi perspektívát nem látok a pályámra vonatkozóan, úgy érzem, a mai magyar oktatás lassan az elveimmel sem összeegyeztethető, több kollégámmal nem ülök szívesen egy asztalhoz sem. A bértáblát feltöltötte a szakmunkás minimálbér, így egy 25 felett pályakezdő 0 év tapasztalattal vagy a gazdaságis dolgozó érettségivel ugyanannyit vissza haza (nettó 205e), mint az, aki 14 éve van a pályán és főiskolai végzettséggel rendelkezik, arról nem is beszélve, hogy 25 év alatt pályakezdő közel 40 ezerrel visz haza többet, ami egyenlő egy 20 éve a pályán lévő pedagógus fizetésével. Gyalázat.
Pedagógus, Csongrád-Csanád megye, járás: Szeged
Minálunk minden nap más helyettesít az osztályokban, az egy szem pedagógiai asszisztensünk látástól vakulásig dolgozik, néha enni sincs ideje. Az iskola udvara egy betontömb, rettentően ingerszegény és kicsi. Az iskolában található szekrények körülbelül 1930-ból valóak szétesnek, a gyerekek már messziről elkerülik őket, mert csupa szálka az összes. :(
Pedagógus, Budapest XIX. kerület
Gyökeres változásra van szükség a gyerekek leterheltségétől kezdve a pedagógusok megbecsülésén át a tananyag reformján keresztül az iskolák fenntartásáig. El kell törölni a vízfejként tornyosuló Tankerek rendszerét, vissza kell adni az iskolák önállóságát, a tankönyv-választás szabadságát, a helyi igények és lehetőségek figyelembevételével lehessen az adott tananyagokat feldolgozni. Teljes tananyagreformra van szükség, de nem egyik évről a másikra, és a pedagógusok széles körének bevonásával, szakmai fórumokon, vitákon dőlhessen el, mire van szükség! A pedagógusok oktatásán is van mit javítani, és a pályakezdés után módszertani segítség kéne, nem a pedagógusokra erőltetett pedagógus életpálya-modell. Lehessenek mesterpedagógusok, de ne az adminisztráció legyen a lényeg ebben is! A pedagógusok és segítőik bére az alap, mert anélkül a többi változás is csak fele annyira javít a helyzeten! A takarítónők és karbantartók is az iskola alkalmazottai legyenek,legyen lehetőség plusz munkáért plusz bért fizetni. A gyermekvédelemben szükség van legalább félállású gyermekvédelmi szakemberre az iskolákban, aki lehet pedagógus is.Ezt a státuszt is elvették az iskoláktól,az osztályfőnökökre került ez a teher is. Sorolhatnám hosszan!!!
Pedagógus, Budapest III. kerület
Sajnos, sokaktól hallottam már, miközben végeztem az egyetemet, az menjen óvónőnek vagy tanárnak, aki gazdag férjet választ magának. Ma egy pályakezdő óvónő aki, egyedülálló, éhen hal vagy a szüleinél lakik. Viszont, ha ketten albérletben élnek, akkor is hónapról hónapra. Sok helyen egy pályakezdő nem kap a munkahelyén mentort, mert már így is túl vannak terhelve a régebb óta dolgozó pedagógusok. Így viszont a pályakezdőt hagyják magára a portfólióírással és tulajdonképpen mindennel. Sok a pályaelhagyó, akinek a szíve vérzik a gyerekekért, de neki talán soha nem lehet, ha például a párja is tanár, együtt se idejük, se pénzük. A gyerekeket meg majd közmunkások, meg a megmaradt túlterhelt feszült kollégák veszik körül?! A tanárok pedig kedvesen kiszolgálnak a Lidl pénztárában? A szülők, pedig a nevelést sokszor várják a tanároktól. Példát mutatni most lehet,ha kiállunk a pedagógusok mellett. Mindenki csak a saját felelősségét nézze, a kormány is. Szükség van arra, hogy egy pályakezdő vagy 6-8 éve pályán levő akár egyedülállóként is jól jöjjön ki a fizetéséből, és nem minden pályakezdő 25 év alatti, tehát sokunknak nincs szja mentessége.
Borzasztó, hogy senki nem veszi észre, hogy nem lesznek pedagógusok, mert annyira alulbecsült szakmává vált! Az oktatási rendszer is jó volt 50 vagy több éve, de ezzel is kellene haladni, mert már minden rohan. Az iskolában tanulni, utána a gyereknek pihenni, nem leckét írni. Ha látják, hogy más országokban (skandináv pl.) milyen jó a rendszer, és jó a teljesítmény is, akkor ezt miért nem lehet átvenni? Évekig ültek az új NAT-on is... Amit kiadtak az botrányos... Nem ismereteket kell felhalmozni, amit amúgy is elfelejtünk hanem készségeket, képességeket fejleszteni!!!
Szülő, pedagógus, Pest megye, járás: Dabas
Más országokban a kezdő tanárok könnyített óraszámmal indulnak és mentortanárok segítik a munkájukat évekig. Más országokban a tanári szakma elismert (tényleg van, ahol harcolnak a helyekért) és az egyik legjobban megfizetett szakma is, mert értik a jelentőségét.
Pedagógus, Fejér megye, járás: Székesfehérvár
Az egyetemen tanítok, leendő tanárokat. Egyre nagyobb a lemorzsolódás: sok diák azért hagyja abba két-három év után az egyetemet, mert akkor döbben rá, hogy tanári fizetésből nem fog tudni megélni. Az elmúlt két évben akkora lett a tanárhiány a megyében, hogy már másodéves (!) egyetemistákat is megkeresnek, hogy tanulás mellett tanítsanak; így pótolják a pályaelhagyókat. Vannak olyan csoportjaink, ahol a diákok fele egyéni tanrendes, mert már tanít. Pedig az egyetemistáknak még tanulniuk kellene, hogy modern, korszerű ismereteket szerezzenek, hogy felkészüljenek erre a szép, de nehéz hivatásra. A tanítási gyakorlaton részt vevő diákjaink döbbenten szembesülnek azzal a ténnyel, hogy mekkora a tanárokon az adminisztrációs teher, hogy minimális szabadságuk sincs a tankönyv kiválasztásában, a tanterv alakításában. Szülőként ugyanezt látom. Kötelező és szakmailag csapnivaló tankönyveket használnak, miközben tanár, diák, szülő is látja, hogy mennyi hiba, tévedés, ferdítés van bennük. A bátrabb tanárok - egyre kevesebben vannak - meg sutba vágják, mivel használhatatlanok. A tanárok kettős szorításban próbálnak dolgozni: a hivatalos elvárás a sikeres érettségi, amin nagyon sok felesleges lexikai ismeretet kérünk számon, a lényegre viszont nem jut idő. Egyre kevesebb fiatal tud értőn olvasni, ami minden tudás alapja. Lenne.
Szülő, pedagógus, Heves megye, járás: Eger
Hatalmas állandósult szaktanárhiány! Több iskolában több tantárgy esetében is eléri a 100 %-ot! Ami azt jelenti, hogy egyetlen megfelelő szaktanár sincs bizonyos tárgyak tanításához egy egész tanéven keresztül.
Pedagógusként 7 éve pályán, 3 diplomával, mesterképzéssel a jelenelegi fizetésem az úgynevezett "ágazati szakmai pótlék " nélkül (azaz segély, mert szégyen a fizetésed) NETTÓ 175.494 Forint. A "segély " összege NETTÓ 35.099 Forint. Ebből próbálok boldogulni, építkezni a befagyasztott(!) 480 Forintos üzemanyagárak mellett.
Két egyetemi diplomával 35 év tanítás után a nettó fizetésem nem éri el a háromszáz ezret. A szakképzésben tanítok és ott nem emelik a fizetéseket mint más oktatási területen. Két éve nyomták ki a szemünket 10 százalékkal. Segítséget várunk,kiközösített és megalázott helyzetben vagyunk.
Szülő, pedagógus, Békés megye, járás: Békés
Borzalmas, hogy nem szakos fizika ès kémia tanárok hiánya olyan nagy terhet nyom diákra szülőre és nem utolsó sorban a pedagógusokra, hogy az ész megáll. Így a természettudományok még mutatóban sem állják meg a helyüket. És ha valaki erre fogékony is lenne maximálisan elveszti az érdeklődését. És a tudása sem olyan lesz, mint akiket szakos tanárok tanítanak. Úgy le vannak terhelve a gyerekek, olyan felesleges anyagokkal, aminek a fele is elegendő lenne. Nem normális, hogy egy hetedikes gyereknek nulladik órával kezd egy napot és hatodik órája is van. Kegyetlenség és maximálisan szakmaiatlan, hogy mivel akkora a tanárhiány, emiatt a matek és angol órákat úgy tudják megoldani, hogy két nap alatt le van tudva az egész heti matek. Négy óra két nap alatt, tehát ülepedés, gyakorlás nincs is mert haladni kell, mert a tanmenet megkívánja, hogy szinte minden órán új anyagot vegyenek Ergo két nap alatt négy új anyag. Embertelen!!! És hiába szegény pedagógus is mit tehet... Emberibb oktatást könyörgöm!!!
Szülő, Pest megye, járás: Szigetszentmiklós
Mindazon problémák mellett, melyeket mindenki tud és sokan írtak, gond az is, hogy a tanárok nagy része fél. Fél véleményt alkotni és nyilvánítani, fél sztrájkolni, félti a megélhetését. Nincs autonómia, kritikus gondolkodás, hogyan is tudnák demokráciára nevelni a gyerekeket? Nincs szolgáltatási szemlélet, kommunikáció és együttműködés a szülőkkel, nincsenek fejlesztési ötletek.
Szülő, pedagógus, Pest megye, járás: Budakeszi
Nagyon szomorúnak látom a mostani helyzetet mind szülőként,mind pedagógusként. Nagyon nagy a hiány pedagógusból. Túlterheltség, képesítésnélküli kollégák, szakember hiány, alacsony bér, kötelező (természetesen fizetés nélküli) túlóra, elavult oktatás politika, gyermekek érdekeit abszolút háttérbe helyezve. Szülő,pedagógus
Szülő, pedagógus, Pest megye, járás: Cegléd
Régen, ha valaki tanár volt, nagy megbecsülés és tisztelet járt neki. Szomorú, hogy ma már nem hogy ez nincs így, de sok esetben szinte "lenézés " jár érte. A tanárok fáradtak, a sok továbbképzés, portfólió leadás után egy nevetséges összeget kapnak, amiből talán ha a lakbérre telik. Egy friss diplomás magyar tanár ismerősöm nem tud tanárként elhelyezkedni tekintve, hogy pályakezdőként 140 000 ezer forintot ajánlottak neki több iskolában is. És hogy ezért az összegért mit kell csinálni egy hónapban? Dolgozatot összeállítani, dolgozatot javítani, óratervet készíteni, konferenciákra járni, kirándulást szervezni, kirándulásra kísérni a gyerekeket, délutáni ügyeletek, speciális igényű diákokra figyelni, szülői értekezletet tartani és a lista vége nagyon messze még. Hogy ezért ki a felelős? A tanár vagy az iskola, hogy nem tud több bért adi, esetleg a gyerekek, akik nem bírják a terheket vagy a szülők, akik minnél jobb körülményeket szeretnének gyerekeiknek? A felelős a teljes rendszer. Elavult, nem fejlődik, nem veszi észre a benne lévők igényeit. Szörnyű nézni ahogy az oktatásunk darbjaira hullik szét, akik pedig tehetnének ellen azok vakon nézik...
Diák, Budapest VIII. kerület
Nagyszülő vagyok és 74 éves, de még ilyen lehetetlen dolgot sohasem akart egyetlen kormány sem a szülők és a pedagógusok nyakába varrni. Szégyen és gyalázat amit ma a kormány megenged magának. TILTAKOZOM !
Szülő, Pest megye, járás: Vác
Gyermekem felső tagozatos és a legnagyobb problémát a napi 7-8 tanóra és az,hogy otthon még legalább 2-3 órát tanulnia kell. Ez nem mind szóbeli tanulás, hanem írásbeli és projektfeladatok is vannak. Szabadidőre, sportra alig jut ideje. A tananyag vagy a tanórák csökkentésével elérhető lenne, hogy ne 7-8 órája legyen. Gyermekvédelmi szakembert még nem is láttunk! Tanárok bére amíg nem emelkedik az Aldi/Lidl/Tesco/összeszerelő üzemben dolgozó bérek fölé, nem marad a pályán olyan, aki megélne a 200-250000 Ft-os nettóból. Ha egyedülálló egy pedagógus, még nehezebb a helyzete.
Kevés fizetésért, magas óraszámban és idő hiányában mindenféle egészségmegtartó tevékenység nélkülözésével dolgozom 3 diplomával 25 éve a pályán. Mindezt saját családom anyagilag és lelkileg is elszenvedi. Saját nyomoromon felülemelkedve próbálom nap mint nap tanulóimat lelkesíteni és igyekszem jó példát mutatni emberileg is. Nagyon nehéz. Hittem, hogy másképp lesz, de 25 év hosszú idő, ez a hajó már sajnos elment. Fáj, hogy Magyarországon sok ember nem is becsüli a pedagógusi munkát. Mindennek másképp kellene lennie!
Pedagógus, Zala megye, járás: Nagykanizsa
Forrás hiány, a nat ami felesleges , értelmetlen módon van megalkotva , a készségfejlesztés helyet a lexikális tudást tolja ész nélkül. Az alulfizetett pálya miatt , a valóban gyerekszerető és központú tanárok egyre kevesebben vannak, helyüket a túlélők veszik át akikben semmilyen elhivatottság sincs a hivatásuk iránt . Feleslegesen magas óraszám ami túlterheli a gyerekeket és a tanári kart is , oktatási anyagok kellékek hiánya , aminek a pótlása vagy a tanárra vagy a szülőkre marad , az oldjuk meg okosban módszerrel.
Szülő, Hajdú-Bihar megye, járás: Debrecen
Jó nevű ált. iskolába járnak a gyermekeim, mégis tanárhiány van, a nyugdíjasok hónapokat várnak, hogy visszafoglalkoztatásukat engedélyezze a tankerület/KLIK? Az épület elpusztult, a csövek csöpögnek, a mosdók romokban és takarítatlanok, wc papír sincs, a bútorok elnyűttek. A tankönyvek alacsony színvonalúak, a kötelező tananyagban sok a felesleges információ, vagy hibás, vagy hiányos, vagy korszerűtlen, vagy ezek egyszerre (természettudomány). Az irodalom és történelem az ideológiai kurzus áldozata, pl. az őskorról egy szó sem esik(!), miközben a kereszténységet hosszan taglalja. Mindeközben etika órán is hittan megy... Mit keres egyáltalán a hittan egy állami iskolában? Ezt így hogy? Az étkeztetés tragikusan alacsony színvonalú. Szerencsére a gyerekeknek ideje sincs megenni az ebédet, így végülis mindegy...
Szülő, Budapest XIX. kerület
Az oktatás egy nagy ?! A tankönyvek nem egyértelműek semmi szabály nincs úgy leírva pl matek tankönyvben ahogy anno a 90es években! Mozaik tankönyvkiadó! Túl vannak a gyerekek terhelve a sok- sok tananyaggal ami a nagyja felesleges!! Olyan dolgok is ami az életben soha nem is lesz rá szüksége!Soha nem is fogják használni! Az online oktatás is egy felelőtlen döntés volt! " tanítsd a gyerekeket 100%ban te azaz mi szülők!! Az egyes tanárok is sokat várnak el a gyerekektől pl hétfőn új anyag kedden meg feleltetem a 3/4 osztályt ülj le 1es! Hihetetlen. Nyilván egyes gyerekekkel is van nem kevés probléma de ez nem normális dolog! Na meg ez a 200%-OS értékelés??... ilyen az én időmben nem volt a meg olyan sem hogy diszkrimináció!!! " ha nem jár a gyerek kosár edzésre akkor jól megszívatom természet ismerettel mind a heti 2 órán írok ne neki 1-1 egyest vagy akár 3 at mert megteheti! Tönkre teszik a gyerek életét egész életére!!! A másik alsóba megkedveltetik a gyerekekkel a tanulást felsőben meg jól megutáltatják! Ennyit szerettem volna leírni.
Szülő, Fejér megye, járás: Bicske
Tavaly ilyenkor még diák voltam, most 18 évesen nettó 370-et viszek haza pályakezdő szobafestőként. A 26 éves tanár nővérem mesterdiplomával 6 év egyetem után nettó 205 ezret keres. Már nem hazudja a diákjainak, hogy tanulni megéri, mert azon gondolkodik, hogy itthagy mindent és megy ki takarítani Ausztriába.
Diák, Vas megye, járás: Szombathely
Fájdalmas látnom családi és baráti körben, hogy a pedagógus hivatás ma mennyire lenézett. Kívülálló nem érti, milyen türelem és elhivatottság kell ehhez a munkához, cserébe nincsenek megfizetve, megbecsülve. Az ország szégyene ez a helyzet.
Csongrád-Csanád megye, járás: Hódmezővásárhely
Fizikailag is összeomló iskolák. Használhatatlan tankönyvek, értelmetlen tananyag. Túlterhelt gyerekek. Egyes szakokból általános tanárhiány. A fiatal pedagógusok kiégnek, a legjobbak elmenekülnek a pályáról.
Pedagógus, Budapest V. kerület
Munkaidőm leteltével és munkaidőn túli kötelezettségeim (adminisztrálás, felkészülés) ellátása után minden nap, sőt gyakran hétvégén is plusz munkát kell vállalnom (óraadás, egyéb szellemi munka) sokszor megalázó óradíjért, hogy a felszínen maradjak. Nem kényelemért. Nem nyaralásért. Alapvető dolgokért.
Szülő, pedagógus, Baranya megye, járás: Pécs
A jelenlegi problémákat - a pedagógusok és gyermekvédelmi szakemberek hiányát, alacsony megbecsültségét, túlterheltségét és az oktatásirányítás gyermekeket közvetlenül érintő emberellenes bürokrata döntéseit, az oktatási és gyermekvédelmi rendszer problémáit - hosszú évtizedek óta halmoztuk fel magunknak. Ez azt igaolja, hogy nekünk, magyar embereknek nem igazán fontosak a gyermekeink. A süllyedő spirálban mozgó diszfunkciponális oktatási rendszert a jelenlegi kormányzat a gyermekek és szülők érdekeitől csaknem mindenben eltérő saját érdekei előmozdításrea használja ki, ez gyorsulva rontott a korábbi helyzeten, és nem vált ki különösebb társadalmi tiltakozást.
Szülő, Budapest XVI. kerület
Óvodától a középiskoláig szükséges lenne a csoport-, illetve osztálylétszámok csökkentése. Ilyen magas létszám mellett a gyerekekre jutó egyéni figyelem nagyon kevés, arra sem elegendő, hogy alaposan megismerjük az egyes gyerekeket. SNI és BTMN gyerekek integrálásának feltételei egyáltalán nincsenek meg. Nagy a hiány fejlesztő szakemberekből, pedagógusokból. Értelmetlen adminisztráció, portfólió írás veszi el az energiát, növeli a stresszt a pedagógusokban. A kirakat a fontos, és hogy papíron minden rendben legyen, a valóság nem számít. Az általános iskolai évek adjanak lehetőséget a gyerekeknek, hogy jobban megismerjék magukat, a fő cél a személyiségük kibontakozása legyen az alapkészségek megszilárdítása mellett. Középiskolában sok életre nevelő ismeret: kommunikáció, pénzügyek, érzelmi intelligencia, önismeret stb. lenne szükséges és kevesebb lexikális tudás.
Szülő, pedagógus, Baranya megye, járás: Mohács
Egy darabig azon aggódtam, hogy mivel fogok tanítani, ha semmilyen eszközt nem kapok, de aztán rájöttem, hogy 2-3 év múlva, csak én leszek szakos tanár az intézményben..
Pedagógus, Budapest XXI. kerület
A mi iskolánk egy szuper hely, de a központosítás miatt olyan dolgokat se tehetünk meg mint intézmény, hogy magunk rendelünk vécépapírt, cseréltetünk ki egy törött ablakot, minden ilyen a fenntartón múlik. Az eredmény az, hogy akár hetekig nincs vécépapír az épületben. Arról sem dönthet egy iskola, hogy online oktatást rendel-e el egy időre, ha a tanárok jelentős része hiányzik, ez a járvány alatt azt jelentette, hogy állandóan helyettesítettünk/összevontunk. Rengeteg erőforrás megy el arra, hogy ilyen helyzetekben megfeleljünk a szabályoknak, mikor lenne sokkal egyszerűbb, helyi megoldás is. Az tartja össze az oktatást, hogy a tanárok és egyéb segítő dolgozók foltozgatták a repedéseket a rendszeren, magunk vesszük a munkaeszközöket saját pénzen, helyettesítünk (nagyrészt ingyen), a szabadidőnkben készülünk, javítunk a magánéletünk rovására(ingyen), fölösleges portfóliót írunk rengeteg órában (szintén ingyen). Ideje jelezni, hogy ez így nem oké. Ne lehessen többet azzal zsarolni a tanárokat, hogy a gyerekekért mindent. Hosszú távon az szolgálja a gyerekek érdekét, hogy olyan tanárok tanítják őket, akik nincsenek kizsigerelve, nem szoronganak, hogy hogy jönnek majd ki a fizetésükből, maguk dönthetnek arról, hogy ott az adott helyzetben az adott gyereket hogy támogassák, milyen eszközökkel tanítsák. Mi most ezért sztrájkolunk és polgári engedetlenkedünk.
Pedagógus, Budapest X. kerület
Fáradt tanárok, elavult tananyag. A 2020-as NAT még rosszabb mint az elődje. Magas óraszámok felesleges tantárgyakból a középiskolákban. Felszereléshiány. Mi már beosztjuk, mikor ki vesz normális és használható krétát, vagy táblafilcet.
Szülő, Pest megye, járás: Dunakeszi
24 éves pályakezdő óvodapedagógus vagyok, a környezetemtől már akkor is szánakozó pillantásokat kaptam, mikor jelentkeztem az egyetemre. Imádom a gyerekeket, imádom a munkámat. Imádnám, ha nem kellene minden nap másik csoportban helyettesítenem az óriási munkaerőhiány miatt, ha békénhagynának a gyakornoki portfólióval és minősítő vizsgával, aminek a bérek minimális változásával még valami értelme is volt, de így felesleges időpazarlás… ha nem kellene délelőtti és délutáni felesleges programokra kísérgetnem a gyerekeket, ahelyett, hogy a csoportomban megadjam nekik a kellő fejlesztést. Így értelmetlen a diplomám, értelmetlen az egész munkám, gyerekmegőrző lett az óvoda. Arról nem is beszélve, hogy szeretnék már elköltözni a szüleimtől, de éhenhalni azért nem. Ilyen fizetésből sajnos azzal járna, babysitterkedéshez viszont “sok” is.
Pedagógus, Győr-Moson-Sopron megye, járás: Győr
Szeretném, ha a tanáraink motiváltabbak lehetnének, mert ez nem csak a multiknál fontos. Tudjuk milyen sok múlik rajtuk, Hogyan lehetnének fogékonyak a gyerkőcök, a családok problémáira, ha ők maguk közönnyel néznek szembe? ,
Szülő, Pest megye, járás: Dunakeszi
Annak ellenére, hogy szülő vagyok mégiscsak tudom, tudjuk, hogy betegségek, vizsgák, sztrájk miatt van olyan tanár, aki egy adott napon 9! órát tartott meg (vagy helyettesített). Ingyen! Mert helyettesítésért pénz állítólag csak 30 nap után jár. Alapvetően inkább gátolni próbálják a sztrájkot is, mint támogatni - hivatkozási alap mindig van, hogy miért pont most nem jó.
(Bár megjelöltem a járásközpontot, de nem szeretném, ha kiderülne, melyik városban történik ez, mert egyetlen tanárnak sem szeretnék rosszat!)
Közben a tankönyvek is pocsékak. A 9.-es földrajzkönyvben pl. van olyan fejezetzáró kérdéssor, amire a választ két fejezettel később tanulják.
Szülő, Pest megye, járás: Dunakeszi
Az általános iskolában felső tagozatban 4 év alatt összesen 5 nyelvtanárom volt. 8. osztályban heti két oŕat az egyik tanár, a harmadikat pedig egy másik tanár vitte, csoportösszevonással. A fejlődésünk csapnivaló volt emiatt és gimnáziumban emiatt a rosszabbik nyelvi csoportba jutottam, mely tovább fokozta a lemaradásomat. Két magántanárhoz járva, 3. próbálkozásra sikerült letennem a nyelvvizsgát 12.osztályban, hogy ne az egyetemi éveim alatt kelljen megcsinálnom. A magántanárokat persze a szüleim és az iskola melletti diákmunkám segítségével tudtam kifizetni, ugyanis a lemaradásra támogatást nem nyújtanak a diákok számára. És hogy erre miért volt szükség nekem aki orvosi egyetemre jár?! Mindössze azért, mert az állam kötelezővé tette és enélkül nem kaphatnám meg a diplomámat.
Diák, Bács-Kiskun megye, járás: Tiszakécske
Azt tapasztalom, hogy kaotikus az oktatás, annyira nem a gyermekről szól már, valahol nagyon elment rossz irányba a dolog. Intézményből kilépve még este tízig naplót, adminisztrációt készítük. Ez idő alatt rengeteg fejlesztőjátékot tudnék gyártani az oviba a gyerekeknek. Nem tudom van-e még olyan diplomás munkahely, ahol diplomaszerzést követően újra vizsgázni kötelező!! Be kell látni ezt a merev rendszert a mai pályakezdő fiatalok nem nyelik le, be kell látni, hogy Magyarországon nem jött be az életpályamodell. Első körben nem csináltam meg, de másodikba sem fogom. Ha eljön az idő, nagy bánatomra más irányba kell mennem majd.
Pedagógus, Budapest V. kerület
Amikor a kollégàim Covid betegek voltak, 10 nap karanténba kerültek. Van aki ezalatt sem gyógyult fel, az orvos nem engedte vissza. Hiànyzàsuk alatt helyettesíteni nem kellett őket,pedig valamennyi órát nyertek volna vele. Mivel év végén az éves óraszám 90 százaléka meg KELL, hogy legyen, ezért most pótolhatják azokat az óràikat, amikor tàppénzen voltak! Ingyen. Ha a betegségük idején helyettesíteni kellett volna őket, azt ki kellett volna fizetni. Az Audiban is le kell gyártani utólag azt, ami elmaradt a táppénz miatt?
Pedagógus, Győr-Moson-Sopron megye, járás: Sopron
Gyógypedagógus vagyok egy budapesti EGYMI-ben. Sorra mondanak fel a kolléganőim. A betegségek miatt voltak napok, hetek, amikor alig tudtunk nyitva tartani a hiány miatt. Nyitástól zárásig dolgoztunk, helyettesitést nem számolhatunk fel, mivel asszisztens pedagógust és fordítva, nem helyettesíthet! Persze csak papíron. Reggel korábban megyünk,hogy takarítson, mert ennyi bérért nem jön senki felmondott kolléganő helyett. Én, mint vezető, felmosok, levelet söprök, fát metszek...a szerencse az, hogy nagyon jó a csapat. Csak fogyunk, a jók élmennek, nem a munka miatt, a körülmények, a meg nem becsülés miatt. A fizetés kevés, de vállalunk más munkát, így csak megélünk valahogy. Amikor azonban olyan emberek döntenek, akik gyereket sem láttak, nem hallgatnak azokra, akiknek ez a hivatása, az elszomorít. Nagyon!!
Pedagógus, Budapest XIII. kerület
Pedagógus hiány! Túl sok értelmetlen tananyag!
Szülő, Komárom-Esztergom megye, járás: Oroszlány
Óvodapedagógus és szülő is vagyok ugyanabban az óvodában. Integráló óvodaként sok a különleges bánásmódot igénylő gyermek, csoportonként min. 3-4. és akkor a többi "nem papíros " gyermekről nem szóltam... A pszichológusunk 2-3 délelőtt van ott 8 csoportra... mivel másik óvoda is tartozik hozzá. A logopédussal ugyanez a helyzet. A kisfiamnak csak 2 enyhébb artikulacios zavara van, ezért várólistás, és 0 sansza van arra, hogy idén bekerüljön a különben alanyi jogon járó ingyenes ellátásba. Szeptemberben iskolás lesz. Az óvónői keresetemmel nem fogom 5-6 ezres külön logopédiára járatni. A kislányommal ugyanez a nóta, aki azóta már elsős, de ott is csak várólistás.. Ja és egy másik iskolába kelle őt logopédiára járatni ( napközben) mert náluk nincs logopédus... Bp. 13. Ker
A térképen a járásközpontokban elhelyezett tiltakozó felikáltójelekre kattintva olvashatóak a szöveges vélemények. Minél többen fejezzük ki tiltakozásunkat, annál erősebben képviseljük a gyermekek érdekeit!
Változásra van szükség az oktatásban és gyermekvédelemben! Fogjunk össze szülőként és pedagógusként!
Kérjük, csatlakozzon az alábbi rövid anonim űrlap kitöltésével, melyben röviden azt is leírhatjuk, hogy milyen problémák sújtják a szülőket, pedagógusokat és végső soron a gyerekeket! A csatlakozás után tiltakozásunk jeleként még egy piros felkiáltójel meg fog jelenni a térképen.
Oktatási rendszerünk képtelen felkészíteni gyermekeinket a jövő kihívásaira, az óvodákat és iskolákat súlyos rendszerszintű problémák sújtják. A pedagógusok anyagi és szakmai megbecsültsége csapnivaló, és ez drámai pedagógushiányhoz vezet. Egyre gyakrabban már nem is megfelelő szakképzettségű pedagógus van a gyerekekkel, sok a helyettesítés, az osztálylétszámok magasak, a gyerekekre nem jut elegendő idő, figyelem a pedagógusok óriási leterheltsége miatt. A pedagógushiányt elfedi a statisztika, mert az órák, foglalkozások hivatalosan nem maradnak el, de sokszor ezek érdemben nincsenek megtartva.
A problémákat helyi szinten tapasztaljuk, de az okok az elmúlt évek szakmaiatlan kormányzati döntéseiben és mulasztásaiban gyökereznek. Nincs külön Oktatási Minisztérium, a kormányzati politikusok mellőzték az érdemi szakmai párbeszédet, a döntéseket pedagógiai szempontok helyett politikai és gazdasági szempontok alapján hozzák meg. Nem fordítanak elegendő figyelmet az oktatásra, nem elég fontos gyermekeink, az ország jövője.
Miközben a kormányzat központosította az állami intézmények fenntartását, elvette az iskolák szakmai önállóságát. Az intézményeket távoli hivatalokból irányítják, ezzel nehezítik az önálló kezdeményezéseket és növelik a felesleges bürokráciát. A diákok szélsőségesen túlterheltek, a gyerekeknek nem jut idejük élvezni gyermekkorukat. A tananyag központilag meghatározott, ezzel korlátozva a tanárok kreativitását és ellehetetlenítve a gyerekek valódi szükségleteinek figyelembevételét. A lemaradók, problémákkal küzdők nem kapnak elegendő segítséget sem az iskolákban és óvodákban, sem más gyermekvédelmi intézményekben, melyeket szintén sújt a szakemberhiány és túlterheltség, kiemelkedő tehetségeink pedig gyakran elvesznek a jövő számára a tehetséggondozás hiánya miatt.
Gyermekeink többet érdemelnek! Szülőként, pedagógusként, felelős állampolgárként fontos, hogy mindenki lássa: rendszerszintű változásra van szükség!
Tiltakozunk a szakmaiatlan kormányzás ellen! Elfogadhatatlannak tartjuk a pedagógusok, gyermekekért dolgozó szakemberek és segítőik szégyenletesen alacsony anyagi és szakmai megbecsülését! Szülőként és pedagógusként közösek az érdekeink, együtt vállalunk felelősséget közös jövőnkért. Gyermekeink minőségi oktatást érdemelnek, és ennek érdekében együtt kell cselekednünk!
Hallassuk a hangunkat, és beszéljünk a valódi problémákról, hiszen szenved a magyar oktatás, szenvednek a gyerekek!
Nagy figyelmet fordítunk a személyes adatok védelmére. Részletes adatvédelmi tájékoztatónkat itt olvashatja. A legtöbb weboldalhoz hasonlóan mi is használunk sütiket.
This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Duration
Description
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.